Koniunktura konsumencka I 2010
2010-01-29 13:22
W styczniu 2010 r., podobnie jak w grudniu 2009 r., odnotowano różnokierunkowe tendencje nastrojów konsumenckich - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X-XII 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się w stosunku do grudnia 2009 r. o 0,5 p.proc. i osiągnął poziom –18,4 p.proc., ale jest w dalszym ciągu tylko nieznacznie wyższy niż 12 miesięcy wcześniej — w styczniu 2009 r. (–18,9 p.proc.).Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się o 0,3 p.proc. i ukształtował się na poziomie –27,2 p.proc. Wskaźnik ten jest wyższy niż w styczniu 2009 r. (o 4,4 p.proc.).
W styczniu 2010 r. odnotowano poprawę ocen dotyczących zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (zarówno w ostatnich jak i najbliższych 12 miesiącach) i osiągniętej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Natomiast pogorszyły się oceny oczekiwanych zmian sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych, oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia i możliwości zaoszczędzenia pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach).
Obserwowane w styczniu 2010 r. tendencje zmian nastrojów konsumenckich wskazują na możliwość spowolnienia obserwowanej wcześniej tendencji do niewielkiego wzrostu dodatniej dynamiki spożycia indywidualnego.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl