Firmy rodzinne to głównie firmy mikro
2010-02-02 10:25
Przeczytaj także: Firmy rodzinne: liczy się utrzymanie kontroli i dyskrecja
Jak pomóc firmom rodzinnym rozwiązywać ich problemy? - projekt szkoleniowo-doradczy PARP realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych
Zdaniem PARP jedną z głównych barier rozwoju firm rodzinnych mogą okazać się nieuświadomione braki w wiedzy lub nieuświadomione problemy, których nie dostrzegają właściciele firm. Taka sytuacja powoduje, że trudno zachęcić właścicieli firm rodzinnych do korzystania z pomocy doradcy i udziału w szkoleniach. Najrzadziej korzystają ze szkoleń firmy mikro (8% w ciągu ostatnich dwóch lat; spora część z nich uważa, że są za małe, aby korzystać z takich usług), częściej firmy małe (17%), najczęściej, ale i tak stosunkowo rzadko – firmy średnie (37%). Firmy mikro, wraz z firmami małymi, rzadziej deklarują również zainteresowanie usługą szkoleniową dla FR (odpowiednio 24% i 29%) niż firmy średnie (38%).
W chwili obecnej rynek szkoleń i doradztwa dla firm rodzinnych - pod kątem ich specyficznych, wynikających z rodzinnego charakteru potrzeb - w Polsce nie istnieje, a projektowana usługa szkoleniowo-doradcza będzie pierwszą na rynku, która zostanie skierowana do tej grupy docelowej.
PAPR wskazuje, że zainteresowanie tą usługą kształtuje się na niezbyt wysokim poziomie – przy założeniu, że usługa byłaby bezpłatna wyraża je co czwarty przedsiębiorca rodzinny. Trudno się temu dziwić, skoro połowa polskich firm rodzinnych to walczące o przetrwanie niewielkie firmy, nie dostrzegające w rodzinności specjalnej wartości. Firmami rodzinnymi, które charakteryzują się ponadprzeciętnym zainteresowaniem usługą szkoleniową są te, które:
- doceniają znaczenie rodzinności
-
i/lub w których mogą ujawniać się problemy wynikające z:
- obecności w firmie przedstawicieli kilku pokoleń (ich tłem jest zawsze sukcesja)
- dokonującej się profesjonalizacji zarządzania.
Informacje o badaniu
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zleciła Pentor Research International zrealizowanie badań empirycznych dotyczących analizy polskich firm rodzinnych. Badanie składało się z trzech faz. Dobór próby był losowy warstwowy. Przebadano łącznie 1280 firm rodzinnych za pomocą bezpośrednich indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl