Niskie zaufanie do banków i rządu w Polsce
2010-02-03 13:06
Światowy biznes powoli odzyskuje zaufanie liderów opinii. Tymczasem w Polsce zaufanie do biznesu wciąż spada. Kryzys odcisnął w naszym kraju największe piętno na wiarygodności banków. Instytucje te są obecnie obdarzane o blisko połowę mniejszym zaufaniem, niż w 2007 roku - wynika z raportu "Edelman Trust Barometer 2010", opublikowanego przez niezależną agencję PR - Edelman.
Przeczytaj także: Edelman Trust Barometer 2019: oczy zwrócone na pracodawców
Raport podaje, iż w skali globalnej, zaufanie do biznesu wzrasta umiarkowanie. Jednakże, zdecydowane odbudowanie wiarygodności uwarunkowane jest sytuacją w krajach zachodnich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie – jak zanotowano w badaniu Edelman Trust Barometer 2010 – nastąpił wzrost o 18 punktów procentowych (54%) w porównaniu do 2009 roku. Na tym tle, polscy liderzy opinii są bardziej sceptyczni – jak pokazują wyniki badania w naszym kraju powoli słabnie zaufanie do biznesu – od 2009 spadło o 5 punktów procentowych (46%). Są to zapewne skutki kryzysu globalnego, które docierają do naszego kraju z opóźnieniem.Najmniej ufamy bankom
Najbardziej dotkliwie recesję odczuła bankowość. Dramatycznie spadło zaufanie do banków we wszystkich krajach objętych badaniem, z wyjątkiem Indii i Chin. Największy spadek przez okres 2007-2010 odnotowały Stany Zjednoczone – o 39 punktów procentowych (z 68% na 29%). W krajach UE, największą utratę wiarygodności banki zanotowały w Polsce – spadek o 28 punktów (31%), w Holandii – o 25 punktów (47%) i w Wielkiej Brytanii – o 20 punktów (21%).
Pozycja rządu słabnie, NGO rosną w siłę
W raporcie czytamy, iż spośród instytucji, najmniejszym zaufaniem cieszy się rząd. Polska posiada najniższy poziom zaufania do rządzących – 31%, zarówno na tle globalnym, jak i w UE. Dla porównania, w Holandii wartość ta jest najwyższa w całej UE, aż 75%. Na drugim końcu znajdują się organizacje pozarządowe, które kolejny raz zajmują pozycję lidera na arenie globalnej. W Polsce liderzy opinii przyznali im więcej punktów (61%) niż respondenci z UE (59%) czy na tle globalnym (57%).
W Polsce tylko 50% badanych uważa, że rząd będzie miał w przyszłości realny wpływ na instytucje finansowe. W Niemczech ten odsetek jest najniższy, wynosi 20%, a w Rosji najwyższy 77%. Natomiast jednomyślnie we wszystkich krajach UE, liderzy opinii stwierdzili, iż współpraca korporacji z organizacjami pozarządowymi buduje zaufanie na rynku. W Polsce twierdzi tak 71% respondentów, we Włoszech i w Szwecji odsetek ten jest najwyższy - po 82%.
Jak wynika z tegorocznej edycji Trust Barometer takie działania jak: zwolnienie nieefektywnych managerów, zwrot wsparcia finansowego oraz zmniejszenie różnic pomiędzy wysokościami wypłat dla pracowników wyższych szczebli i pracowników szeregowych, mogą przyczynić się do wzrostu zaufania do biznesu. W Polsce za takimi zmianami w firmach opowiada się odpowiednio 66%, 70% i 61%. W USA głosy te są silniejsze i wynoszą 89%, 88% i 79%.
Zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy
Edelman podaje, iż 2009 rok przyniósł zmianę w globalnym trendzie. Zarówno w USA jak i w większości państw UE, to przede wszystkim zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy. W Polsce, liderzy opinii najwyżej ocenili, jakość produktów i usług (71%), na drugim i trzecim miejscu znalazły się przejrzystość (67%) i zaufanie (65%). Co więcej, czynniki te są znacznie lepiej oceniane, w porównaniu z kolejnym czynnikiem czyli wynikami finansowymi, które wg oceny wszystkich regionów plasują się na samym dole listy 10 najważniejszych kryteriów (od 2006 roku spadek z 3 miejsca w rankingu).
Przeczytaj także:
Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zaufanie, zaufanie klientów, badanie zaufania, wiarygodność firmy, zaufanie do banków, zaufanie do rządu, zaufanie w Polsce