Najlepsze polskie marki: podstawą dobra nazwa
2010-02-11 11:56
Marka kojarzy się przede wszystkim z nazwą i firmowym logo. Oczywiście za marką kryją się jeszcze takie elementy jak reputacja, rynek, system dystrybucji, wysoka i powtarzalna jakość. Jednak to nazwa i symbol są rdzeniem każdej marki, reszta zaś to zespół stereotypów stworzonych głównie poprzez reklamę, marketing i środki masowego przekazu.
Przeczytaj także: Jak stworzyć dobrą nazwę?
Ranking dziennika „Rzeczpospolita” pokazał, że wartość 300 najbardziej cennych polskich marek waha się między 13 milionami a prawie 4 miliardami złotych. Na liście są oczywiście marki o ogromnej tradycji, jednak spora ich część to marki nowe, budowane w czasie ostatniej dekady. Przykładami takich marek są Orlen, Biedronka, Allegro, Grycan, Reserved czy Sphinx. Oznacza to, że te firmy, przynajmniej teoretycznie, mogłyby za prawo używania swojej nazwy i znaku towarowego uzyskać milionowe kwoty. Tworząc markę, warto przyjąć założenie, że za kilka lat może się ona stać realnym zasobem firmy, podlegającym wycenie i ewentualnie sprzedaży. W takim podejściu nie może być miejsca na lekceważenie tworzenia nazwy i loga – podstawowych atrybutów marki.Ile można zarobić lub stracić na nazwie, mogą się przekonać przedsiębiorstwa powstałe w wyniku fuzji i akwizycji. Nowo powstała spółka może zazwyczaj tylko przez pewien czas korzystać z nazwy poprzedniego właściciela, a każdy dzień zwłoki obłożony jest sankcją w postaci wysokiej kary finansowej. Przykład z ostatnich miesięcy – na 7 mln zł rocznie PKP wyceniło prawo do używania swojej nazwy przez Przewozy Regionalne.
Dobra nazwa
Nazwa, która ma być fundamentem, na którym zbuduje się silną i konkurencyjną markę, powinna spełniać następujące warunki:
- Nie może być przypadkowa, lecz dopasowana do przemyślanej strategii firmy lub produktu i komunikować najważniejsze cechy (Mlekovita – zdrowe produkty mleczne, Bliska – stacja benzynowa blisko ciebie, Netia – sieć, dostęp, nowoczesność).
- Ma wyróżniać się spośród ofert konkurencji.
- Musi być bezpieczna pod względem prawnym, czyli odporna na ataki nieuczciwej konkurencji i sama nie naruszać praw ochronnych innych nazw.
- Powinna także być bezpieczna pod względem językowym, czyli nie mieć negatywnych skojarzeń, być łatwa do wymówienia, usłyszenia, zapisania, odmiany etc.
Tworzenie dobrej nazwy
Profesjonalne tworzenie nazw to nie przebłysk geniuszu i ludzkiej kreatywności, lecz proces składający się z rzetelnej analizy nazywanej firmy, produktu lub usługi (bo musimy wiedzieć, co nazywamy) oraz ich otoczenia. Kolejnym etapem jest wybór odpowiedniej strategii nazewniczej, proces kreacji, testowanie nazw pod kątem bezpieczeństwa, zapewnienie odpowiedniej ochrony prawnej i implementacja nazwy, dopełnienie jej sloganem, hasłem reklamowym i znakiem graficznym. Wówczas dopiero możemy mówić o świadomości tworzenia marki.
Przeczytaj także:
Czy rejestrować znak towarowy w UPRP?
oprac. : Piotr Kwiatkowski / Marketing w Praktyce