Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
2010-02-12 09:48
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Usługi BPO w 2009 roku
Infosys podaje, że w czwartym kwartale 2009 nastąpił gwałtowny wzrost globalnej wartości nowych kontraktów outsourcingowych o 55% wobec kwartału trzeciego. Odpowiednio: 22,3 mld i 14,4 mld dolarów. To bardzo dobra wiadomość, szczególnie po wynikach pierwszych trzech miesięcy roku, które były o 40% gorsze od analogicznego okresu w 2008 roku. Rynek pod koniec roku znaczenie przyspieszył.- Część tego strumienia zleceń trafia do Polski. Zlokalizowane w kraju firmy i centra usług rejestrują znaczący wzrost nowego biznesu – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland.
Koniec dominacji IT – ofensywa BPO, rozwój bardziej zaawansowanych usług
fot. mat. prasowe
- To koresponduje z aktualnymi trendami na polskim rynku – komentuje Krystian Bestry. - Coraz większe znaczenie i coraz większy udział w puli usług mają procesy bardziej zaawansowane, w tym doradztwo, audyt finansowy i konsulting – dodaje.
Kryzys w USA, ożywienie w Europie i Azji
Doszło do kilku ważnych przejęć oraz nowych aliansów, m.in. kontrakt Philips i Infosys BPO w Ameryce Południowej w zakresie outsourcingu procesów finansowo-księgowych. Wyniki finansowe firm outsourcingowych niejednokrotnie zaskakiwały samych analityków – w IV kwartale 2009 roku Infosys Technologies, dostawca usług BPO i ITO, zarobił 348 mln dolarów wobec prognozowanych 325 mln.
Azja pozostaje globalnym liderem jako dostawca, ale azjatycki biznes usług zamawia najmniej (tylko 1,8 miliarda dolarów w poprzednim roku, ale za to wzrost o 155% wobec 2008). W outsourcing najwięcej inwestuje teraz Europa, która wyprzedziła odwiecznego lidera – Stany Zjednoczone, które odnotowały bardzo znaczący spadek.
- Dla przedsiębiorstw europejskich kryzys stał się impulsem do zwiększania efektywności i zmniejszania kosztów działalności poprzez outsourcing – podsumowuje Krystian Bestry z Infosys BPO Poland.
fot. mat. prasowe
Wartość outsourcingu sektora publicznego wzrosła w Europie z 3 miliardów w 2008 roku do 10,9 miliarda dolarów w roku ubiegłym.
- To, co najbardziej rzuca się w oczy na rynku europejskim to ponad trzykrotny wzrost wartości kontraktów outsourcingowych w sektorze publicznym – komentuje Krystian Bestry. – Coraz więcej procesów typowych i charakterystycznych dla funkcjonowania Państwa i jego instytucji jest oddawane w zewnętrzne zarządzanie. W Europie jesteśmy już w środku trendu, który niedługo rozpocznie się też w Polsce – dodaje.
Polski rynek BPO i SSC, szacowany jest na 2 miliardy dolarów i okazał się liderem regionu, wyprzedzając takie kraje jak Rosję, Czechy czy Węgry. Co trzecie centrum usług outsourcingowych w Europie środkowo-wschodniej ulokowane jest w naszym kraju. Polskie firmy obsługują coraz bardziej zaawansowane procesy, wprowadziły nowe usługi - m.in. Trade Promotion Management, czyli obsługę finansową procesu promocji, która samej tylko firmie Infosys BPO Poland ma przynieść w tym roku 1 mln dolarów przychodu.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl