Firmy a rynek telekomunikacyjny 2009
2010-02-15 11:07
Przedziały opłat za usługi u operatorów stacjonarnych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2009
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJRaport podaje, iż operatorem stacjonarnym, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest Telekomunikacja Polska - wymieniana przez ponad trzy na cztery badane firmy (76,2%). Z operatorów konkurencyjnych istotny udział w rynku odnotowuje Netia. Z jej usług korzysta 16,4% badanych firm. Dialog uzyskał znikomy udział - 2,6%.
Siedem na dziesięć badanych firm (70,2%) posiada tylko jedną linię telefonii stacjonarnej, a co piąta badana firma (18,6%) użytkuje dwie linie stacjonarne.
fot. mat. prasowe
Przedziały opłat za usługi u operatorów stacjonarnych
Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (Telekomunikacja Polska i Netia), których ocenili badani, jest wysoki. Siedmiu na dziesięciu badanych wystawia Telekomunikacji Polskiej ocenę "dobrą" i "bardzo dobrą". W przypadku Netii oceny takie wystawia sześciu na dziesięciu badanych.
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ
Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniani są operatorzy: Era (korzysta z niego 39,5% badanych firm) oraz Orange (38,9% badanych firm). Natomiast z usług Plusa korzysta 27,7% badanych firm.
W firmach najbardziej popularne jest korzystanie z jednego lub dwóch telefonów komórkowych - deklaracje takie składa ok. 50-60% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (5 oraz 6 i więcej telefonów) jest podobne w przypadku wszystkich trzech operatorów i utrzymuje się na poziomie ok. 12-13%. Ogólnie jednak najwyższą średnią ilość telefonów komórkowych (5,2) posiadają klienci Plusa.
Z badania wynika, że średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest w miarę zbliżony: klienci biznesowi Ery płacą rachunek ok. 324 zł miesięcznie, klienci Orange - 393 zł, a klienci Plusa - 339 zł.
fot. mat. prasowe
Formy korzystania z telefonów komórkowych
Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest raczej wysoki - najczęściej operatorzy oceniani są w granicach średniej 4,0 w pięciostopniowej skali. Klientom biznesowym nieco bardziej atrakcyjne wydają się aparaty telefoniczne oraz ogólny poziom usług w Plus, a także dostępność obsługi i linii informacyjnych w Orange. Mniej atrakcyjne wydają się promocje i rabaty oraz oferta cenowa w Erze.
TELEFONIA STACJONARNA I KOMÓRKOWA - PRZENOŚNOŚĆ NUMERÓW
W raporcie czytamy, iż o możliwości zmiany operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu (tzw. przenośność numerów) słyszała zdecydowana większość badanych klientów biznesowych - łącznie 92,7%.
Blisko 8 na 10 firm (79,7%), które słyszały o takiej możliwości, wskazało, że dotyczyła ona operatora linii komórkowej. Z kolei 6 na 10 (59,6%) firm wskazuje na podobną możliwość u operatorów linii stacjonarnej.
Dziewięciu na dziesięciu (89,3%) wszystkich badanych klientów biznesowych twierdzi, że w momencie zmiany operatora chcieliby zachować dotychczasowe numery telefonów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl