Zimowe Igrzyska Olimpijskie: wysoka oglądalność
2010-02-15 13:14
Widownia zimowych Igrzysk Olimpijskich w latach 1998-2006 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Telewizja cyfrowa: VOD atrakcyjny wg Polaków
Z badania TNS OBOP wynika, że trzy miliony Polaków nie widziało ani jednej transmisji z Turynu, z kolei prawie 200 tysięcy rodaków poświęciło na oglądanie sportowych zmagań podczas tych igrzysk ponad 64 godziny.Na drugim miejscu pod względem wielkości widowni plasują się igrzyska na kontynencie amerykańskim. Sportowe zmagania w Salt Lake City oglądaliśmy średnio przez 5 godzin 59 minut. Najmniej czasu Polacy spędzili przed telewizorami w związku z relacjami z igrzysk rozgrywanych w Japonii – 4 godziny 59 minut. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku Salt Lake City i Nagano mamy do czynienia ze zmianą strefy czasowej (odpowiednio -8 i +7 względem położenia Polski), co znacząco ograniczało możliwość dotarcia do polskiego widza, zwłaszcza w przypadku Nagano.
fot. mat. prasowe
Widownia zimowych Igrzysk Olimpijskich w latach 1998-2006
Widownię igrzysk tworzyli głównie mężczyźni (60%), mieszkańcy miast (68%) oraz osoby powyżej 45. roku życia (54%).
Spośród wszystkich transmisji podczas Igrzysk Olimpijskich w analizowanym okresie, największą widownię (13,8 mln osób) zgromadziły zawody w skokach narciarskich (TVP1, 13.02.2002) w Salt Lake City, podczas których Adam Małysz zdobył brązowy medal na skoczni K-90. Oznacza to, że ponad trzy czwarte osób (77%), które miały w tym czasie włączony telewizor, zdecydowało się kibicować naszemu najlepszemu skoczkowi w historii. Był to jednocześnie najlepiej oglądany program od początku prowadzenia pomiaru telemetrycznego przez TNS OBOP.
Podczas ostatnich zimowych Igrzysk Olimpijskich w Turynie stacje telewizyjne zarobiły na reklamach telewizyjnych emitowanych przy okazji transmisji 17,1 mln PLN. Wśród reklamodawców najwięcej wydały firmy z sektora telekomunikacyjnego: Polkomtel (1,69 mln PLN), PTK Centertel (1,48 mln PLN) oraz Telekomunikacja Polska (0,86 mln PLN).
fot. mat. prasowe
TOP10 reklamodawców według wydatków podczas ostatnich Igrzysk Olimpijskich w Turynie w 2006 r.
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3343 osoby powyżej 4 roku życia.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl