eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolityka firmy a portale społecznościowe

Polityka firmy a portale społecznościowe

2010-02-16 13:00

Polityka firmy a portale społecznościowe

Czy Państwa firma ma opracowaną politykę korzystania przez pracowników z zewnętrznych portali społec © fot. mat. prasowe

Agencja zatrudnienia Manpower Polska opublikowała wyniki badania "Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców", które wskazują, że 93% badanych pracodawców w Polsce nie wprowadziło oficjalnej polityki korzystania z serwisów społecznościowych przez pracowników. Zaledwie 1% polskich pracodawców deklaruje, że ich organizacja opracowała taką politykę.

Przeczytaj także: Portale społecznościowe a ochrona danych

Polscy przedsiębiorcy pytani o główną przyczynę wprowadzenia polityki wykorzystywania portali społecznościowych wskazują chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (55%), potrzebę zapewnienia ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (45%) i ochrony przed utratą renomy (27%).

Zdecydowana większość pracodawców (ponad 60%) pytanych o to, jakie dziedziny biznesu mogą być z sukcesem wspierane przez portale społecznościowe, nie widzi takiej sfery ich działalności. Główne dziedziny, w których portale społecznościowe mogą odegrać dużą rolę według pracodawców to: wzmocnienie rozwoju zawodowego pracowników, wzmocnienie zaangażowania pracowników, wsparcie budowania marki.

fot. mat. prasowe

Czy Państwa firma ma opracowaną politykę korzystania przez pracowników z zewnętrznych portali społec

Czy Państwa firma ma opracowaną politykę korzystania przez pracowników z zewnętrznych portali społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn?

Wyniki badania w Polsce w sposób znaczący odbiegają od średnich wyników dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), w którym 11% firm opracowało politykę korzystania z portali społecznościowych przez pracowników, a 87% tego nie zrobiło. Kraje, w których najmniej firm przygotowało politykę korzystania z sieci społecznościowych to Francja (2%), Austria i Czechy (po 4%), Niemcy i Szwajcaria (po 6%), Belgia, Rumunia i Szwecja (po 7%) oraz Grecja, Hiszpania i Włochy (po 10%). Z kolei wśród grupy państw, w których najwięcej pracodawców wdrożyło taką politykę są Republika Południowej Afryki (40%), Wielka Brytania (22%) i Irlandia (15%). Powodem wprowadzenia polityki korzystania z portali społecznościowych przez pracowników były: chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (56%), potrzeba zapewnienia ochrony przed utratą renomy (30%) i prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (26%). Portale społecznościowe są pomocne firmom w kilku sferach, głównie w: zachęcaniu pracowników do współpracy i komunikacji, wspieraniu budowy marki firmy oraz pozyskaniu utalentowanych pracowników.

Manpower podaje, że coraz więcej firm zdaje się dostrzegać potencjał, jaki dają takie portale jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy polski Goldeline. Serwisy te wykorzystywane są przez organizacje nie tylko jako kanał komunikacji czy sieć, dzięki której pracownicy mają możliwość pozostawania w kontakcie, ale także jako narzędzie budujące wizerunek i zaangażowanie pracowników. „Portale społecznościowe będą pełnić coraz większą rolę w procesach zarządzania firmą, pracownikami i wizerunkiem firmy. Świadome i innowacyjne organizacje zdają sobie sprawę z tego, że nowe pokolenie wchodząc na rynek pracy, traktuje serwisy społecznościowe jako narzędzie pracy. Polscy pracodawcy planujący działania na przyszłość powinni uwzględnić opracowanie polityki korzystania z sieci społecznościowych” - tłumaczy Iwona Janas, dyrektor generalna Manpower Polska.

W ujęciu globalnym politykę korzystania z portali społecznościowych wdrożyło 20% badanych firm, natomiast 75% organizacji nie przygotowało takiej polityki. Kolejność trzech głównych powodów, dla których zdecydowano się na opracowanie polityki jest taka sama jak w przypadku polskich przedsiębiorców: 63% pracodawców jako główny powód wprowadzenia zasad wykorzystywania sieci społecznościowych wskazuje chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności. 33% ankietowanych widzi politykę korzystania z sieci społecznościowych jako narzędzie mające na celu zapewnienie ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji. Według 29% ankietowanych stosowna polityka uchroniła firmy przed utratą renomy. Jakie dziedziny funkcjonowania firmy są wspierane dzięki korzystaniu z sieci społecznościowych? Najwięcej ankietowanych wskazuje możliwość wspierania budowy marki firmy, zachęcanie pracowników do współpracy i komunikacji oraz pozyskanie utalentowanych pracowników.

Informacje o badaniu
Wyniki zostały opracowane na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 15 a 28 października 2009 r. na reprezentatywnej grupie 750 pracodawców w Polsce. W tym samym okresie przebadano ponad 34 000 pracodawców z 35 krajów na całym świecie.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: