Strategia CSR wciąż mało znana firmom
2010-02-19 09:52
Czy spotkał(a) się Pan(i) z terminem społeczna odpowiedzialność biznesu? Czy zna Pan(i) znaczenie te © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy CSR zmieni polskie firmy?
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) oznacza dobrowolne uwzględnianie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do osiągania celów ekonomicznych. Społeczna odpowiedzialność biznesu zakłada dbałość o zasady etyczne, zasady uczciwej konkurencji, prawa pracowników, prawa człowieka, otoczenie społeczne i środowisko naturalne. Teoretycznie CSR to strategia prowadzenia biznesu oparta na zasadzie "win-win" (czyli "wygrany-wygrany"), bo prowadząc biznes odpowiedzialnie zyskuje firma i otoczenie, w którym ona się znajduje.fot. mat. prasowe
Czy spotkał(a) się Pan(i) z terminem społeczna odpowiedzialność biznesu? Czy zna Pan(i) znaczenie te
W Polsce o społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) mówi się od lat. Po ostatnim kryzysie wręcz zapanowała moda na bycie „fair”. Mimo to jedynie 30%, badanych przez TNS OBOP na zlecenie Banku Drugiej Ręki, przedstawicieli dużych firm, spotkało się z tym sformułowaniem. Tylko co dziesiąty wie co ono oznacza. Do działań z zakresu CSR w równym stopniu zaliczają oni zarówno swoje obowiązki (przestrzeganie prawa), działania korzystne dla własnej firmy (jak oszczędzanie wody i energii), jak i takie, które są korzystne tylko dla innych (przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne).
Kuba Wygnański z Banku Drugiej Ręki mówi: „Jest wiele nieporozumień w zakresie CSR. Wynikają one głównie z tego, że w Polsce nie jest jasne co to znaczy być w porządku. Czy wystarczy przestrzegać prawa by czuć się zaangażowanym społecznie?”
fot. mat. prasowe
W jakiej formie realizowane są działania filantropijne?
Badacze społeczni wiążą zaangażowanie w wolontariat ze wzrostem zaufania społecznego, większą sprawnością instytucji publicznych i wyższym poziomem organizacyjnym. W wielu korporacjach, zwłaszcza w tych z kapitałem zagranicznym, wolontariat jest częścią polityki kadrowej. W Polsce jednak wciąż pokutuje przekonanie, że aby ktoś zyskał - ktoś musi stracić.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl