Branża PR: nastroje w IV kw. 2009
2010-02-19 13:13
Przeczytaj także: Branża PR: nastroje w III kw. 2009
Wraz z kolejnymi falami badania respondenci wyrażali coraz lepsze opinie na temat zatrudnienia w firmach, dla których świadczą usługi PR. Dopiero w styczniu pojawiały się odpowiedzi wskazujące na powiększanie zatrudnienia w tych firmach – taką opinię wyraziło 7% badanych. Znacznie obniżyły się z kolei odsetki respondentów wyrażających przekonanie, że firmy będą zwalniać pracowników – w czerwcu i październiku odsetki te stanowiły odpowiednio 24% i 26%, a w styczniu zaledwie 14% odpowiedzi.
Perspektywy rozwoju branży PR w nadchodzącym roku są zdecydowanie bardziej pozytywne: aż 61% badanych uważa, że będzie raczej dobrze. Kolejne 14% wskazało, że sytuacja będzie bardzo dobra – łącznie więc 75% respondentów wskazało, że w branży PR w przyszłym roku będzie lepiej. Negatywne opinie wyraziło zaledwie 4% badanych, przy czym wszyscy wskazali odpowiedź „raczej źle”, nie pojawiło się w ogóle wskazanie, że sytuacja będzie bardzo zła. Ponadto jedynie 18% respondentów nie potrafiło dokonać jednoznacznej oceny perspektyw rozwoju branży PR w nadchodzącym roku (odpowiedź „ani dobrze ani źle”), a 4% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.
fot. mat. prasowe
Również wskaźnik prognozowanej sytuacji na rynku PR wskazuje na dobrą kondycję firm PR. Szczególne znaczenie dla jego wysokości ma wynoszący aż 6 wskaźnik prognozowanego popytu na usługi PR. Silny jest także ten dotyczący poziomu płac w branży – ukształtował się on na poziomie 4. Najprawdopodobniej respondenci z branży wierzą, iż po dotychczasowym zastoju wywołanym kryzysem gospodarczym, który zamroził pensje, w najbliższym okresie czasu ulegną one podwyższeniu.
W porównaniu do poprzedniej, październikowej fali badania, ogólny index PR wzrósł aż o 1,38 punkta. Na tak znaczny wzrost wskaźnika wpłynęły średnie ocen zarówno sytuacji aktualnej w branży, jak i prognozowanej – w obu przypadkach wskaźniki są wyższe od tych październikowych.
Informacje o badaniu
III fala badania Fahrenheit PR, analizującego nastroje w branży PR, została przeprowadzona na 28 firmach PR w styczniu 2010 r. metodą wywiadów telefonicznych.

1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl