Religijne strony internetowe mają potencjał
2010-02-21 00:49
10 najpopularniejszych witryn religijnych. Źródło danych: Megapanel PBI/Gemius, internauci w wieku 7 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polski Internet a lekcje religii
Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius wskazują, że liczba internautów w Polsce systematycznie rośnie. Na przestrzeni roku (listopad 2008 – listopad 2009) przybyło ich ponad 1,5 mln. Użytkownicy sieci wykonują miesięcznie 45 mld odsłon, spędzając w internecie przeciętnie 49 godzin miesięcznie.fot. mat. prasowe
Serwisy religijne– statystyki odwiedzin 2009 vs 2008
Przyglądając się zainteresowaniu witrynami religijnymi, PBI podaje, że 13% internautów odwiedza witryny o tematyce chrześcijańskiej. W skali roku liczba internautów zaglądających do sieci w tym celu wzrosła o 31%. Łącznie miesięcznie spędzają oni na witrynach religijnych ponad 800 tys. godzin, wykonując 44 mln odsłon.
Serwisy społecznościowe stanowią dla Kościoła szansę na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem. Przykład dał Watykan, rozpoczynając współpracę z serwisami YouTube i Facebook. Benedykt XVI wyraźnie naucza o potrzebie ewangelizacji „cyfrowego kontynentu”.
Duszpasterstwo w Internecie przestaje być hobby grupki zapaleńców. Niektórzy duchowni już teraz aktywnie uczestniczą w forach dyskusyjnych, mają własne blogi i redagują hasła do Wikipedii. Najistotniejszą sprawą jest teraz edukowanie innych - księży trzeba nauczyć, jak korzystać z nowych możliwości oferowanych prze serwisy społecznościowe.
Kościół dostrzega też strony ujemne Web 2.0. Problemem są często jałowe i długie dyskusje, zagłuszanie jednych przez drugich oraz marnowanie czasu. Dobre strony Internetu społecznościowego dają jednak wiele szans prowadzenia dialogu na wzór św. Pawła na greckim Areopagu. Internet społecznościowy to drugi krok Kościoła w Sieci.
fot. mat. prasowe
Kim są użytkownicy serwisów religijnych?
Największą grupę użytkowników (29%) serwisów religijnych stanowią osoby w wieku 15-24 lata. Jedna czwarta internautów w wieku 24-35 lat tworzy drugą pod względem wielkości grupę. Nadreprezentacja w stosunku do wszystkich internautów widoczna jest w grupie wiekowej: 15-24 oraz 35-44 lata, natomiast osoby w wieku 7-14 oraz 25-34 rzadziej odwiedzają strony związane z religią.
Kolejno – pod względem wykształcenia zawodowego – użytkownicy witryn chrześcijańskich to osoby z wykształceniem: średnim – 34%, podstawowym – 31%, wyższym – 23% i zawodowym – 12%.
Z badania wynika, iż najliczniejszą grupę użytkowników chrześcijańskich serwisów stanowią mieszkańcy wsi – 29%. Pokrywa się to niemalże identycznie z poziomem zainteresowania tego typu treściami pozostałych użytkowników Internetu (30%). Mieszkańcy małych miast liczących 20-100 tysięcy osób częściej niż pozostali internauci korzystają ze stron www o tematyce religijnej.
PBI (Polskie Badania Internetu) po raz pierwszy zaprezentowały badania religijnego Internetu na tak wielką skalę. Najczęściej odwiedzanymi witrynami w Polsce są „Opoka”, Adonai, strona Tygodnika Powszechnego, Wiara i eKAI.
fot. mat. prasowe
10 najpopularniejszych witryn religijnych. Źródło danych: Megapanel PBI/Gemius, internauci w wieku 7
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl