Internet w Polsce I-XII 2009
2010-02-24 13:05
Zwyczaje internautów © fot. mat. prasowe
Lekkie spowolnienie wzrostu penetracji Internetu w połowie ubiegłego roku nie spowodowało zasadniczej zmiany w tendencji wzrostowej w porównaniu rok do roku. Wyniki ostatniej fali badania z grudnia 2009 pokazują, że udało się przebić barierę 50%, jednak jeśli nie nastąpią zmiany związane ze zwiększeniem technicznej i cenowej dostępności Internetu, to trend w postaci ok. 4% wzrostu w skali roku nie powinien ulec zasadniczej zmianie - wynika z badania NetTrack MillwardBrown SMG/KRC.
Przeczytaj także: Internet w Polsce X-XII 2009
Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z Internetu to w całym 2009 roku aż 73,3 proc. ankietowanych deklarowało, że korzystało z niego codziennie lub prawie codziennie, a 16,9 proc. kilka razy w tygodniu. Biorąc pod uwagę okres korzystania z połączenia internetowego najwięcej badanych przyznało, że korzysta z niego powyżej 5 lat (37,2 proc.) oraz od 3 do 5 lat (27,6 proc.).fot. mat. prasowe
Zwyczaje internautów
W 2009 roku większość ankietowanych korzystała z Internetu w domu (taką odpowiedź zaznaczyło średnio 91,7 proc. respondentów) lub pracy (22,3 proc.).
Jeśli chodzi o sposób łączenia z Internetem z domu, niezaprzeczalnym liderem jest stałe łącze (kabel lub dostęp radiowy), który wskazało w ciągu całego roku 76,7 proc. badanych. Na kolejnym miejscu uplasowała się odpowiedź: "nie korzystam z Internetu w domu", którą zaznaczyło 8,3 proc., a na miejscu trzecim znalazł się modem (dial-up) z 4,1 proc. wskazań.
Z danych za cały 2009 wynika, że rozkład internautów ze względu na płeć jest równy, czyli połowę z nich stanowili mężczyźni a połowę kobiety. Jeśli zaś chodzi o wiek, w 2009 r. wśród internautów dominują osoby w wieku 25-39 lat (38 proc.), a tuż za nimi plasują się osoby w wieku 15-24 lat (32 proc.). Osoby w wieku 40-59 lat stanowią 27 proc., a 60 lub więcej lat jedynie 4 proc.
fot. mat. prasowe
Rankingi portali internetowych
W rankingu portali internetowych wg spontanicznej znajomości pierwsze miejsce zajmuje Google, które w 2009 r. zostało wskazane przez 58,4 proc. respondentów, a tuż za nim z 52,4 proc. znajduje się Allegro. Na trzecim miejscu uplasował się Onet.pl z 49,0 proc. wskazań, a na ostatniej pozycji natomiast znalazł się portal społecznościowy Fotka.pl z 4,6 proc. wskazań.
Biorąc pod uwagę odwiedzone strony internetowe w ciągu miesiąca, kolejny raz na pierwszym miejscu znajduje się Google z 88,3 proc. wskazań przez ankietowanych. Na drugim miejscu znajduje się Allegro z 65,8 proc., a na trzecim nasza-klasa.pl z 60,8 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się odpowiednio Onet.pl, Wirtualna Polska oraz Interia.pl. Ostatnią, 10 pozycję zajął portal Gazeta.pl z 16,2 proc. wskazań.
Informacje o badaniu
Badanie NetTrack firmy Millward Brown SMG/KRC zostało przeprowadzone w okresie styczeń-grudzień 2009 roku na próbie 24 182 osób, które w badaniu wstępnym na pytanie, czy korzystają z Internetu, odpowiedziały twierdząco.
Przeczytaj także:
Internet w Polsce VII-IX 2015
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
internauci, badania internautów, użytkownicy internetu, NetTrack, Internet w Polsce