Jakość owoców i warzyw w III kw. 2009
2010-02-25 11:41
Przeczytaj także: Jakość owoców i warzyw w III kw. 2011
Inne ustalenia z kontroliObecność GMO w pomidorach - w toku kontroli GMO zbadano 98 partii pomidorów, o łącznej masie 264 837 kg na obecność niedopuszczalnej w Unii Europejskiej modyfikacji tego gatunku, tj. Nema 282F (zeneca). Kontrola nie ujawniła przypadków potencjalnej obecności niedopuszczalnej modyfikacji.
Pozostałe ustalenia:
- 41 podmiotów (28% skontrolowanych) nie przekazało wojewódzkiemu inspektorowi JHARS informacji o nazwie i adresie, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz wyrażonej w kilogramach ilości owoców i warzyw wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym, z podziałem na gatunki oraz obrót hurtowy i detaliczny,
- w 8 podmiotach (5% skontrolowanych) stwierdzono stosowanie wag bez ważnych cech legalizacji.
W związku ze stwierdzonymi w toku kontroli nieprawidłowościami zastosowano następujące sankcje:
- 46 decyzji administracyjnych,
- 130 mandatów karnych na łączną kwotę 25 000 zł,
- 54 zalecenia pokontrolne.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Przedmiotowa kontrola była kolejną przeprowadzoną w tym zakresie przez Inspekcję JHARS w 2009 roku. Należy jednak podkreślić, że od 1 lipca 2009 roku Unia Europejska wprowadziła znaczące zmiany w przepisach prawnych dotyczących jakości handlowej świeżych owoców i warzyw. Zmiany polegały przede wszystkim na ograniczeniu liczby obszernych norm handlowych dla wybranych gatunków z 36 na 10. Obecnie, produkty które nie zostały objęte normami szczegółowymi muszą spełniać postanowienia ogólnej normy handlowej (z wyłączeniem artykułów dla których przestrzeganie norm nie jest wymagane, np.: grzybów niehodowlanych, kaparów, łuskanych migdałów, orzechów i orzechów włoskich).
Powyższa sytuacja wymusiła na handlowcach dostosowanie jakości oferowanych produktów do wprowadzonych zmian, co miało szczególne odzwierciedlenie w przypadku znakowania świeżych owoców i warzyw.
Jakość świeżych owoców i warzyw była przede wszystkim kwestionowana ze względu na nieprawidłowe oznakowanie. Należy podkreślić, że w wielu przypadkach w oznakowaniu nie podawano żadnych wymaganych przepisami informacji. Często brakowało również klasy jakości produktu, cech identyfikacyjnych oraz kraju pochodzenia. Wymienione nieprawidłowości są często kwestionowane w toku kontroli przeprowadzanych przez Inspekcję JHARS w tym zakresie.
Wysoki poziom jakości wykazywały produkty wprowadzane do obrotu bezpośrednio przez producentów. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w obrocie detalicznym (w tym przede wszystkim w odniesieniu do owoców i warzyw sprzedawanych na targowiskach, w marketach i pozostałych sklepach) oraz na giełdach hurtowych.
Informacje dodatkowe
W związku z przeprowadzoną reformą rynku świeżych owoców i warzyw w Unii Europejskiej, od 1 lipca 2009 roku wprowadzono zmiany w przepisach prawnych odnoszących się m.in. do jakości handlowej tych produktów.
Zmiany wdrożono rozporządzeniem Komisji nr 1221/2008 z dnia 5 grudnia 2008 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1580/2007 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 182/2007 w sektorze owoców i warzyw w zakresie norm handlowych.
W wymienionym akcie prawnym dokonano podziału norm handlowych na normy szczegółowe oraz normę ogólną.
Szczegółowe normy handlowe określone zostały dla następujących produktów: jabłek, owoców cytrusowych, owoców kiwi, sałaty oraz endywii, brzoskwiń i nektaryn, gruszek, truskawek, papryki słodkiej, winogron stołowych i pomidorów. Normy szczegółowe w sposób obszerny opisują wymagania jakościowe w odniesieniu do konkretnych produktów.
Owoce i warzywa, które nie są objęte szczegółowymi normami handlowymi muszą spełniać wymogi ogólnej normy handlowej, która określa minimum wymagań jakościowych dla tych produktów.
Przeczytaj także:
Jakość owoców i warzyw w I kw. 2011
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl