Sprzedaż piwa spadła o 10 proc.
2010-02-27 01:02
Przeczytaj także: Rynek piwa w Polsce maleje
Jak szacuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie” w 2009 r. sprzedaż piwa w naszym kraju spadla aż o 10 proc. w stosunku do roku 2008. Tym samym w konsumpcji tego trunku na głowę mieszkańca cofnęliśmy się o cztery lata, do poziomu 85 litrów.Według Browarów Polskich tak wielki spadek sprzedaży wywołało przede wszystkim podniesienie akcyzy o 13,6 proc. W wyniku tej operacji finansowej browary w Polsce sprzedały w ub. r. tylko 32 mln 250 tys. hektolitrów piwa. Rok wcześniej sprzedaż wyniosła 35 mln 861 tys.
Największy spadek branża piwna zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. Od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła o 13,5 proc. Najgorszym miesiącem był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła o 18,4 proc. Przyczyniła się do tego także pogoda. Jedynym miesiącem w zeszłym roku, kiedy sprzedaż piwa wzrosła, był luty, gdy wzrost wyniósł 13,9 proc.
Prezes Browarów Polskich Christopher Barrow powiedział, że sygnały, iż polski rynek piwa zwolni, zaczęły pojawiać się już w 2008 r. Dodał, że nie można spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości.
- Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożne, liczymy, że uda się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost – stwierdził Barrow, który jest też prezesem Grupy Żywiec.
Dwaj najwięksi producenci piwa: Kompania Piwowarska i Grupa Żywiec miały niższe spadki od całego rynku i tym samym zwiększyły swoje udziały. Kompania sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 proc., do 45,3 proc. Na 2010 rok Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku.
Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rok do roku o 6,2 proc. Udział w rynku firmy wzrósł do 35 proc.
Pomimo słabych wyników sprzedaży branży, w 2009 r. wzrosły dochody budżetowe Polski z tytułu akcyzy na piwo. Wyniosły 3 mld 176 mln zł, a w 2008 r. było to 2 mld 984 mln zł.
oprac. : Handel-Net.pl