Koniunktura konsumencka II 2010
2010-03-01 11:28
W lutym 2010 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się w stosunku do stycznia 2010 r. o 2,7 p.proc. i osiągnął poziom -15,7 p.proc., który jest wyższy niż 12 miesięcy wcześniej o 10,7 p.proc. - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2010
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się o 2,5 p.proc. i ukształtował się na poziomie –24,7 p.proc.: wskaźnik ten jest znacznie wyższy niż w lutym 2009 r. (o 16,5 p.proc.).W lutym 2010 r. odnotowano przede wszystkim poprawę ocen zarówno osiągniętych (w ostatnich 12 miesiącach) jak i oczekiwanych zmian w sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oraz oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach).
Nie zmieniły się istotnie oceny zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (zarówno w ostatnich jak i najbliższych 12 miesiącach), natomiast oceny możliwości zaoszczędzenia pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach) pogorszyły się.
W zanotowanych w lutym 2010 r. tendencjach nastrojów konsumenckich szczególną uwagę zwraca znaczna poprawa ocen zmian w sytuacji gospodarczej kraju oraz oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia, które były główną przyczyną zahamowania poprawy nastrojów konsumenckich społeczeństwa.
Obserwowane w lutym 2010 r. tendencje zmian nastrojów konsumenckich wskazują, że po kilkumiesięcznym spowolnieniu możliwy jest dalszy wzrost dodatniej dynamiki spożycia indywidualnego.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl