Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. (PBI) i firma badawcza Gemius SA, współpracujące w zakresie realizacji badania "Megapanel PBI/Gemius" - standardu pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych w Polsce, opublikowały wyniki za grudzień 2009.
Przeczytaj także:
Wyniki Megapanel XI 2009
Końcówka 2009 roku nie przyniosła rewolucji w rankingu domen wg zasięgu miesięcznego. Na pozycji pierwszej znajduje się niezmiennie domena Google.pl z zasięgiem 88,60 proc. (w listopadzie 90,06 proc.), na drugim miejscu utrzymał się Onet.pl z zasięgiem 66,54 proc. (w listopadzie 67,66 proc.), a trzecim witryna nasza-klasa.pl z zasięgiem 63,29 proc. (w listopadzie zasięg wynosił 64,91 proc.). Podobnie jak w poprzedniej edycji badania, nie ma żadnych zmian w zestawieniu aż do miejsca 10 włącznie. Domeny na pozycjach 11 i 12 oraz 13 i 14 zamieniły się miejscami w porównaniu do listopada, co oznacza, że wrzuta.pl oraz Microsoft spadły o 1 oczko, a mozilla.com oraz o2.pl wzrosły o tyle samo. Pecha po koniec roku miała domena lokalizatora zumi.pl, która to spadła o 4 oczka - z miejsca 15 na 19. Z kolei domena blogspot.com odnotowała tym razem szczęśliwy 'powrót', co oznacza, że powróciła na miejsce 16, które zajmowała w październiku. Awansowała również domena ceneo.pl - z miejsca 17 na 15. Dalszy spadek odnotowała z kolei domena Panoramy Firm (pf.pl), która tym razem wypadła z pierwszej 20-stki. Wolny wakat zajęła domena chomikuj.pl, która uplasowała się na miejscu 20.
W grudniowym rankingu witryn zgrupowanych i niezgrupowanych wg zasięgu miesięcznego prowadzenie obejmuje oczywiście Grupa Google z zasięgiem 91,73 proc. (w listopadzie 93,49 proc.), drugie miejsce zajmuje Grupa Onet.pl z zasięgiem wynoszącym 71,50 proc. (w listopadzie 73,40 proc.), a na trzeciej pozycji niespodzianka. Witryna niezgrupowana, nasza-klasa.pl, ze wspomnianym w poprzednim rankingu zasięgiem, wynoszącym 63,29 proc., została w grudniu zdetronizowana przez Grupę Allegro.pl, która to z zasięgiem 63,55 proc. (w listopadzie 64,19 proc.) przeskoczyła o 2 oczka w górę. Czy Grupie Allegro.pl uda się utrzymać zwycięską pozycję w nowym roku? W obecnej sytuacji ciężko cokolwiek przewidywać.
Co się jeszcze ciekawego wydarzyło pod koniec 2009 roku? W porównaniu do listopada, obok lekkich przetasowań, uwagę zwraca awans Grupy Infor, która z miejsca 20 z zasięgiem 22,02 proc. przeskoczyła na miejsce 14 z zasięgiem 26,11 proc. Warto zauważyć, iż tak spory wzrost zasięgu w okresie świątecznym jest rzadkością - dowodem tego są choćby spadki zasięgu grup i witryn w czołówce. Ponadto do grudniowego zestawienia, po nieobecności w listopadzie, na miejsce 17 powróciła Grupa Axel Springer (miejsce 18 w październiku). Inną ciekawostką jest fakt, że podobnie jak w rankingu domen, z zestawienia wypadła Grupa Pf.pl - w listopadzie zajmowała miejsce 18.