Rynek apartamentów w Polsce 2009
2010-03-08 13:39
Przeczytaj także: Jakie cechy definiują apartament?
WARSZAWA
fot. mat. prasowe
Inwestycje na etapie planowania
Niewielka liczba planowanych apartamentowców, o których informacje zostały ujawnione przez deweloperów w 2009 roku, wynika z obaw odnośnie kształtowania się popytu na luksusowe mieszkania. Ryzyko to jest związane z bieżącą i prognozowaną sytuacją gospodarczą oraz z zacieśnieniem polityki kredytowej banków dotyczącej przyznawania kredytów na finansowanie nowych inwestycji. Z kolei, najważniejszą przyczyną zaostrzania polityki kredytowej wobec deweloperów pozostaje niepewność banków, co do przyszłego stanu koniunktury oraz niestabilna kondycja finansowa niektórych firm deweloperskich.
Ceny apartamentów
fot. mat. prasowe
Średnie ważone ceny i przedziały cenowe brutto
Popyt na apartamenty w Polsce
Wysoka kapitałochłonność inwestycji apartamentowych powoduje, że osobami kupującymi mieszkania premium są przeważnie osoby o podwyższonym statusie materialnym. Pomimo tego, że segment inwestycji apartamentowych stanowi niewielki udział w rynku, odnotowywane jest znaczne zainteresowanie nimi, zarówno ze strony prywatnych inwestorów, jak i ze strony deweloperów, o czym świadczy liczba aktualnie prowadzonych przedsięwzięć. Warto dodać, że decyzje o budowie obecnie realizowanych inwestycji apartamentowych podejmowane były w okresie lepszej koniunktury gospodarczej. Na wzrost zainteresowania mieszkaniami z tzw. „wyższej półki” wpływa również wzrost zamożności społeczeństwa. Według autorów badania GFK Polonia, siła nabywcza Polaków mieszkających w 15 spośród 379 powiatów stanowi około 50% średniej europejskiej. Najzamożniejsi konsumenci to Warszawiacy, którzy mogą wydać średnio na zakupy w ciągu roku 7.800 EUR, czyli 66,7% średniej europejskiej, która wynosi około 11.694 EUR. Niemniej jednak, autorzy raportu wskazują na fakt, że pod koniec 2009 roku nastąpił spadek zamożności przeciętnego polskiego konsumenta o 1,5% wobec 2008 roku.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl