eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeStrategie biznesowe a sukces firmy

Strategie biznesowe a sukces firmy

2010-03-10 13:55

Strategie biznesowe a sukces firmy

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wielu dyrektorów i menedżerów poświęca cały swój czas na rozwiązywanie bieżących problemów i zażegnywanie powstających sytuacji kryzysowych zamiast skupić się na zapewnieniu firmie przetrwania i sukcesu. Wykorzystują swoje umiejętności i działania, by formułować oceny oraz podejmować taktyczne decyzje operacyjne, podczas gdy los firmy jako całości może być zagrożony.

Przeczytaj także: Rynki niszowe i ich potencjał

Warto zwrócić uwagę, że takie krótkodystansowe podejście i skupienie się na aktualnych kwestiach to naturalny sposób działania wielu menedżerów, ponieważ:
  • do tego zostali „wyszkoleni”,
  • tego się od nich „oczekuje”,
  • czują się „bezpiecznie”, podejmując krótkodystansowe decyzje o niskim poziomie ryzyka.
Dobre firmy rezygnują z tego typu zarządzania i w zamian inwestują w rozwój ludzi oraz kultury organizacyjnej, która zapewnia rozwiązywanie kwestii mających zasadnicze znaczenie dla sukcesu.

Ten, kto nie ma gruntownej wiedzy o swojej sytuacji, ani o sytuacji nieprzyjaciela, jest w każdej bitwie skazany na przegraną. / Sun Zi, wojownik chiński

Tradycyjne systemy oceny i planowania w większości organizacji opierają się na introwertycznym, systematycznym podejściu do poprawy wyników. Najlepsze firmy skupiają się na trzech kwestiach:
  • klientach – jak efektywnie zaspokajać potrzeby klientów?
  • konkurencji – jak osiągnąć i utrzymać przewagę konkurencyjną?
  • firmie – jak możemy dalej rozwijać i wykorzystywać nasze atuty?
Liderzy muszą dbać o odpowiednie podejście swoje i zespołów menedżerskich wyższego szczebla. Niestety, menedżerowie reprezentują zazwyczaj „operacyjne” podejście do rozwiązywania problemów, co często ogranicza ich myślenie i siłę oddziaływania.

Przykład:
Dyrektor ds. produkcji w pewnym zakładzie został poproszony o zanalizowanie możliwości poprawy wyników. W ciągu ostatnich trzech lat produkcja stopniowo rosła:

Zasugerowano, że zmiany w harmonogramie i koncentracji obciążenia przy dłuższych seriach produkcyjnych mogłyby pomóc w zmniejszeniu okresów przestoju. Miało to zaowocować wykorzystaniem 81% zdolności produkcyjnej.

Pod względem operacyjnym wynik ten wydaje się bardzo korzystny – oznacza 10-procentowy wzrost w porównaniu z rezultatem sprzed czterech lat.

Jednak pod względem strategicznym jego szanse na zapewnienie firmie długotrwałego sukcesu są nikłe, skoro jej główni konkurenci osiągają wynik na poziomie 95%.

Jest to próba operacyjnego rozwiązania problemu strategicznego.
Przeczytaj także: Zarządzanie wiedzą w firmie Zarządzanie wiedzą w firmie

 

1 2

następna

oprac. : Wolters Kluwer Polska Wolters Kluwer Polska

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: