Strategie biznesowe a sukces firmy
2010-03-10 13:55
© fot. mat. prasowe
Wielu dyrektorów i menedżerów poświęca cały swój czas na rozwiązywanie bieżących problemów i zażegnywanie powstających sytuacji kryzysowych zamiast skupić się na zapewnieniu firmie przetrwania i sukcesu. Wykorzystują swoje umiejętności i działania, by formułować oceny oraz podejmować taktyczne decyzje operacyjne, podczas gdy los firmy jako całości może być zagrożony.
Przeczytaj także: Rynki niszowe i ich potencjał
Warto zwrócić uwagę, że takie krótkodystansowe podejście i skupienie się na aktualnych kwestiach to naturalny sposób działania wielu menedżerów, ponieważ:- do tego zostali „wyszkoleni”,
- tego się od nich „oczekuje”,
- czują się „bezpiecznie”, podejmując krótkodystansowe decyzje o niskim poziomie ryzyka.
Ten, kto nie ma gruntownej wiedzy o swojej sytuacji, ani o sytuacji nieprzyjaciela, jest w każdej bitwie skazany na przegraną. / Sun Zi, wojownik chiński
Tradycyjne systemy oceny i planowania w większości organizacji opierają się na introwertycznym, systematycznym podejściu do poprawy wyników. Najlepsze firmy skupiają się na trzech kwestiach:
- klientach – jak efektywnie zaspokajać potrzeby klientów?
- konkurencji – jak osiągnąć i utrzymać przewagę konkurencyjną?
- firmie – jak możemy dalej rozwijać i wykorzystywać nasze atuty?
Przykład:
Dyrektor ds. produkcji w pewnym zakładzie został poproszony o zanalizowanie możliwości poprawy wyników. W ciągu ostatnich trzech lat produkcja stopniowo rosła:
fot. mat. prasowe
Zasugerowano, że zmiany w harmonogramie i koncentracji obciążenia przy dłuższych seriach produkcyjnych mogłyby pomóc w zmniejszeniu okresów przestoju. Miało to zaowocować wykorzystaniem 81% zdolności produkcyjnej.
Pod względem operacyjnym wynik ten wydaje się bardzo korzystny – oznacza 10-procentowy wzrost w porównaniu z rezultatem sprzed czterech lat.
Jednak pod względem strategicznym jego szanse na zapewnienie firmie długotrwałego sukcesu są nikłe, skoro jej główni konkurenci osiągają wynik na poziomie 95%.
Jest to próba operacyjnego rozwiązania problemu strategicznego.
Przeczytaj także:
Zarządzanie wiedzą w firmie
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
strategie biznesowe, strategie firm, strategia marketingowa, strategia inwestycyjna