Strategie biznesowe a sukces firmy
2010-03-10 13:55
Przeczytaj także: Rynki niszowe i ich potencjał
Firmy, których atuty polegają wyłącznie na ich zdolności operacyjnej i które działają w branżach o silnej konkurencji, skupiają się zwykle na wydajności. Innymi słowy, robią to, co zawsze, tylko starają się robić to lepiej. Strategie gwarantujące sukces opierają się natomiast na efektywności – określeniu, co firma powinna robić teraz i w przyszłości, aby przetrwać i odnieść długofalowy sukces.
Zazwyczaj każda firma ma określone cele, które konsekwentnie stara się realizować. W każdej organizacji będą one nieco inne, jednak badania pozwoliły wyłonić listę najpopularniejszych z nich.
fot. mat. prasowe
Wartości procentowe podane w kolumnie oznaczają odsetek firm, które określiły w ankiecie dany cel jako istotny. W rzeczywistości punkty zawarte w tabeli to połączenie celów i czynników sukcesu niezbędnych do ich osiągnięcia. Rzeczywiste cele ograniczają się najprawdopodobniej do trzech pierwszych kategorii:
- Dochodowość
- Wzrost
- Udział w rynku
Nadrzędnym celem większości firm jest rentowność. Menedżerowie koncentrują się jednak na wynikach w dwóch dziedzinach, które się na nią składają: marży i wykorzystaniu aktywów. Poniżej prezentujemy przykłady celów, na jakich się skupiają w ramach swoich obowiązków:
fot. mat. prasowe
Jeśli firma dysponuje systemami kontroli marży operacyjnej i wykorzystania aktywów, jest to wyraźny znak, że koncentruje się na zasadniczych elementach prowadzących do osiągnięcia najważniejszego celu – rentowności.
Powyższy fragment pochodzi z książki Paula M. Elkina pt. „Planowanie i strategie biznesowe” (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010), która stanowi idealny poradnik dla wszystkich szukających wprowadzenia do tematyki planowania i strategii biznesowych. W publikacji zastosowano system symboli, które podkreślają różne aspekty omawianych tematów, wskazując zadania, listy kontrolne działań, najważniejsze koncepcje zarządzania, kluczowe pytania lub punkty szkoleniowe. Książka jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. www.profinfo.pl.
Przeczytaj także:
Zarządzanie wiedzą w firmie
1 2
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
strategie biznesowe, strategie firm, strategia marketingowa, strategia inwestycyjna