Jak przeprowadzić skuteczny e-mailing?
2010-03-15 00:47
Przeczytaj także: Kiedy wysłać newsletter?
Savoir-vivre dobrego e-mailingu
Temat e-maila odgrywa bardzo istotną rolę, ponieważ po jego przeczytaniu konsument podejmuje decyzję czy warto zaglądać w resztę wiadomości. Badania pokazują, że proces decyzyjny trwa zaledwie pół sekundy, należy więc pamiętać, aby nasz temat był krótki (maksymalnie 50 znaków), zrozumiały, ale i intrygujący. Warto wiedzieć, że używając wyszukanych słów można łatwo odstraszyć odbiorcę, a zawarcie takich wyrażeń jak "okazja", "promocja", "darmo" może zaowocować sklasyfikowaniem naszej wiadomości jako spam.
Nie mniej istotny niż tytuł jest także wstęp zachęcający do zapoznania się z dalszą częścią e-maila. Nie powinien on jednak szczegółowo opisywać, czego dana treść dotyczy, ale wzbudzać ciekawość, której zaspokojenie możliwe będzie jedynie podczas lektury naszej wiadomości.
Dobrym pomysłem na przydługie e-maile jest wklejanie właściwie oznaczonych i wyróżniających się linków wraz z krótkim opisem stron, do których przekierowują. Zamieszczanie aktywnych odnośników pozwala także śledzić reakcje odbiorców na dany komunikat.
Od strony merytorycznej kampania powinna precyzyjnie trafiać w potrzeby danego odbiorcy, od strony wizualnej warto zadbać o przejrzystą i atrakcyjną oprawę graficzną. Należy jednak pamiętać, aby szerokość wiadomości nie przekraczała 600 pikseli - zastosowanie się do tej wskazówki da gwarancję, że e-mail otworzy się poprawnie w większości programów pocztowych. Należy także zadbać, aby wiadomość ważyła jak najmniej - odradzane jest dodawanie załączników, które niepotrzebnie zwiększają jej rozmiar. Najodpowiedniejszym formatem wiadomości e-mailowej jest HTML. Z kolei niezbyt dobrym pomysłem jest przygotowywanie kampanii w programach typu Microsoft Word, które dodając zbędne formatowanie uniemożliwiają poprawną wysyłkę wiadomości.
W stopce każdej wiadomości powinny znaleźć się: podpis nadawcy, adres strony internetowej firmy, którą reprezentuje oraz kilka słów o Polityce Prywatności. Warto również załączyć informację umożliwiającą szybkie i bezproblemowe wypisanie się z listy subskrypcji czy zgłoszenie spamu - badania wykazały, że im łatwiej te czynności wykonać, tym mniej osób się na nie decyduje.
Przed rozpoczęciem kampanii dobrze jest sprawdzić wiadomość wysyłając ją na testowy adres e-mailowy - pozwoli to dostrzec ewentualne błędy i nanieść stosowne poprawki. Należy także pamiętać o regularności - aby nasz e-mailing odniósł sukces, powinien być wysyłany zawsze tego samego dnia, o tej samej porze. Specjaliści twierdzą, że największą skutecznością cieszy się korespondencja dystrybuowana we wtorki i środy w godzinach od 14.00 do 15.00, nie częściej niż raz w tygodniu, nie rzadziej niż raz na miesiąc.
Z całą pewnością istnieje jeszcze wiele pomocnych wskazówek, których nie sposób wymienić w krótkiej publikacji. Bez wątpienia jednak te, które zostały wskazane powyżej stanowią bezwzględną podstawę przy tworzeniu skutecznego e-mailingu.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl