Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy
2010-03-16 11:55
Przeczytaj także: Małe sklepy znikają z rynku
Raport na temat handlu detalicznego w Polsce w roku 2009, przygotowany przez firmę badawczą Nielsen, pokazuje, że alkohol daje aż 32,2 proc. przychodów tradycyjnych sklepów, czyli takich, w których nie ma samoobsługi. Do grupy handlu tradycyjnego Nielsen zalicza sklepy małe, średnie i duże, w których towar podaje sprzedawca.Sklepy te, poza alkoholem, sprzedają też dużo wyrobów tytoniowych. Papierosy w handlu tradycyjnym dają 17,3 proc. obrotów. Razem te dwie największe kategorie FMCG generują 49,5 proc. sprzedaży w sklepach tradycyjnych.
Na kolejnym miejscu znalazły się napoje, odpowiadające za 14,4 proc. tradycyjnego sklepu. Żywność paczkowana daje 12,7 proc. obrotów, słodycze 8,7 proc., a nabiał 7 proc. Kosmetyki to tylko 1,6 proc. sprzedaży w handlu tradycyjnym. Pozostałe grupy produktów, nie wymienione wyżej, przynoszą 6,7 proc. sprzedaży.
Zupełnie inaczej wygląda podział sprzedaży w przeciętnym hipermarkecie. Do tego typu sklepów Polacy chodzą głównie po żywność paczkowaną (19,1 proc. średniej sprzedaży) i napoje (15,1 proc. sprzedaży). Alkohol w hipermarketach znalazł się na trzecim miejscu z 14,5 proc. udziałem w sprzedaży. Kolejne miejsca zajęły kosmetyki (12,2 proc.), nabiał (11,9 proc.) i słodycze (8,9 proc.). Papierosy w przypadku hipermarketów to mała kategoria produktów, daje tylko 1,7 proc. przychodów. Pozostałe artykuły, których hipermarkety mają znacznie więcej w ofercie (z działów innych niż spożywczy, np. odzieży, sprzętu kuchennego, RTV, AGD, motoryzacyjnego czy sportowego) to 16,6 proc. przychodów przeciętnego hipermarketu.
oprac. : Handel-Net.pl