Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrośnie nieznacznie
2010-04-02 09:40
Przeczytaj także: Handel detaliczny w Polsce ma się dobrze
W ubiegłym roku kryzys najmniej odczuwalny był m.in. w branży handlu spożywczego. Według firmy Nielsen w Polsce łączna sprzedaż dóbr szybkozbywalnych wzrosła w 2009 r. o ponad 6 proc. Natomiast w 2008 r. wzrost był na poziomie 16,5 proc.- Kryzys, a głównie wzrost bezrobocia, odcisnął piętno także na rynku żywnościowym zaliczanym do segmentów stosunkowo odpornych na zawirowania gospodarcze. W 2009 r. jego wpływ nie był jednak aż tak negatywny, jak obawiano się na początku - komentuje Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności. - Jednocześnie jednak obserwujemy trend przechodzenia konsumentów do tańszych produktów, na czym zyskują dyskonty oferujące głównie marki własne – dodaje Gantner.
Euromonitor zakłada, że w tym roku wartość handlu spożywczego zwiększy się o niecały 1 proc., do 154, 5 mld zł. Przedstawiciele branży są większymi optymistami.
- Wyniki pierwszego kwartału były słabsze, jednak już po świętach spodziewamy się przyspieszenia. W całym roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży o ok. 6 proc. - mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
- Przewidujemy, że wartość rynku FMCG będzie rosła, jednak nie będzie to dotyczyło tzw. sklepów tradycyjnych, których liczba zmniejszyła się w 2009 roku o kilka tysięcy. Spadek jest konsekwencją zarówno spowolnienia gospodarczego, jak i coraz większego wpływu na ten segment rynku sieci handlowych - mówi Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska.
Na tle całego rynku FMCG dobrze powinna wypaść np. sprzedaż karmy i produktów dla zwierząt. Według Euromonitora zwiększy się ona w tym roku o 7,7 proc., do niemal 1,6 mld zł. Spaść może natomiast sprzedaż alkoholu. Łącznie wydamy na alkohle ok. 39,6 mld zł, czyli o ok. 4 proc. mniej niż w 2009 r.
oprac. : Handel-Net.pl