Sprzedaż słodyczy w Polsce wzrośnie
2010-04-06 13:07
W 2009 r. wartość rynku słodyczy wyniosła 6,4 mld zł. W tym roku sprzedaż całej branży może wzrosnąć o kolejne 5 proc., uważają eksperci. Największy udział w rynku słodyczy w Polsce w 2009 r. miał segment czekolad. Jego liderem jest amerykański koncern Kraft Foods, który w styczniu przejął zajmującego drugie miejsce Cadbury Wedla.
Przeczytaj także: Sprzedaż czekolady w Polsce rośnie
Zdaniem ekspertów sprzedaż słodyczy w Polsce w 2010 r. może wzrosnąć o 5 proc. Sami producenci są bardziej optymistyczni, przewidują wyższe wzrosty sprzedaży.Na wyższą sprzedaż liczy m.in. Wawel.
- Będzie to możliwe dzięki realizowanym inwestycjom oraz zwiększeniu wydatków na promocję - mówi Dariusz Orłowski, prezes Wawelu. Spółka zamierza kupić nowe linie produkcyjne. Szacunkowa wartość wszystkich tegorocznych inwestycji wyniesie 20 mln zł. W 2009 r. Wawel miał ponad 314 mln zł obrotów oraz 32 mln zł czystego zarobku.
Mieszko zamierza w tym roku wydać na zakup i modernizację maszyn prawie 14 mln zł. W 2009 r. miała 243,2 mln zł przychodów oraz 8,8 mln zł zysku netto. W tym roku liczy na sporo więcej.
Optymizm Jutrzenki
Zarząd Jutrzenki spodziewa się, że w tym roku rynek słodyczy wzrośnie o ok. 7 proc.
- Sprzedaż naszej spółki będzie wzrastać szybciej - zapowiada prezes Jan Kolański. W 2009 r. grupa wypracowała 580 mln zł obrotów oraz 34 mln zł zysku netto.
Rzeczywistość może jednak okazać się nie tak dobra. Wciąż wysokie bezrobocie i rosnąca skłonność Polaków do oszczędzania mogą sprawić, że wydatki na podstawowe artykuły, w tym słodycze, nie będą rosły tak szybko, jak by sobie życzyli ich producenci. Może się też zaostrzyć walka konkurencyjna między nimi. Jeśli producenci będą zmuszeni wydawać więcej pieniędzy na reklamy, rentowność sprzedaży może na tym ucierpieć.
Poprawia się natomiast sytuacja na rynku surowcowym. Nie ma już tak gwałtownych wzrostów cen kakao, cukru i innych składników do produkcji słodyczy. Cukier może nawet tanieć w tym roku. Podrożeje natomiast mleko, które obecnie jest bardzo tanie.
Udziały poszczególnych kategorii w rynku słodyczy
- czekolady – 21 proc.
- praliny – 18 proc.
- ciastka – 18 proc.
- cukierki – 15 proc.
- wafle – 13 proc.
- batony – 12 proc.
- draże – 3 proc.
Źródło: MEMRB
Udziały producentów w rynku słodyczy w 2009 r.
- Kraft Foods – 21,3 proc.
- Cadbury Wedel – 12,5 proc.
- Jutrzenka – 9,7 proc.
- pozostali – 56,5 proc.
Źródło: PMR, producenci
Przeczytaj także:
Producenci słodyczy coraz bardziej zadłużeni
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
sprzedaż słodyczy, sprzedaż słodyczy w Polsce, rynek słodyczy, producenci słodyczy, rynek czekolady