ARSS: sieci sklepów spożywczych w 2009r.
2010-04-07 13:32
Przeczytaj także: Sieć abc liczy już 3350 sklepów
fot. mat. prasowe
Największe sieci sklepów specjalistycznych rozwijanych poprzez franczyzę
Największe sieci sklepów specjalistycznych rozwijanych poprzez franczyzę
Kiedy będzie jak na Zachodzie?
ARSS podaje, iż w Polsce działa obecnie ok. 120 tysięcy sklepów spożywczych. Tylko połowa z nich jest zrzeszona w jakiejkolwiek sieci – mogą to być sieci franczyzowe, agencyjne, partnerskie, ale może to być także np. sieć własna – tak rozwija się Biedronka, Lidl czy Kaufland, a także niektóre sieci sklepów specjalistycznych, w tym mięsne (np. Sobkowiak, Wierzejki, Łmeat). Pozostałe dwie trzecie to placówki niezależne. Całkowicie odwrotne proporcje panują na Zachodzie. Dla przykładu, w Niemczech w sieciach działa 87 proc. sklepów, a we Francji – 86 procent.
- Śledząc nowe otwarcia sklepów na zasadach franczyzy, wyraźnie widzimy, że podejmowane działania nie przynoszą takich efektów, które pozwoliłyby jasno określić, kiedy i czy w ogóle w perspektywie najbliższych 3-5 lat liczba niezrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce znacząco się zmniejszy w wyniku przyłączania ich do sieci. Do najważniejszych przyczyn tego stanu należy dysonans pomiędzy oczekiwaniami właściciela sklepu i jego możliwościami do adaptacji w ramach funkcjonowania sieci a zasobami i narzędziami, które dana sieć posiada. Dlatego też na polskim rynku rozwinięte sieci franczyzowe zaczynają konstruować bardziej kompleksowe oferty, gdyż podstawowy pakiet (logo, gazetka, wystrój) przestały skutkować – komentuje Adam Wroczyński. Jego zdaniem, rok 2010 nie będzie się znacząco różnił w zakresie rozwoju sieci franczyzowych od roku 2009.
- Należy się spodziewać dalszego rozwoju dominujących sieci franczyzowych oraz rozszerzania swojego zasięgu przez różne formy stowarzyszeń. Na pewno bilans roku 2010 przyniesie kolejne zmniejszenie się liczby niezależnych sklepów, jak i zmniejszenie liczby sklepów spożywczych w skali całego rynku. Nasycenie liczby sklepów w Polsce mamy bowiem najwyższe w Europie. Z kolei powstawanie nowych sklepów jest znacząco ograniczone poprzez trudności w znalezieniu obiecującej lokalizacji oraz ogromną konkurencję w każdym z rodzajów konceptów panujących na rynku – mówi Adam Wroczyński.
Przeczytaj także:
Aligator zagrozi Żabce?
![Aligator zagrozi Żabce? [© Syda Productions - Fotolia.com] Aligator zagrozi Żabce?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/Aligator/Aligator-zagrozi-Zabce-d8i3B3.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sieci franczyzowe, branża FMCG, sklepy spożywcze, sieci handlowe, sklepy osiedlowe, sklepy wielkopowierzchniowe, sieci sklepów spożywczych