Analiza mediów - źródło informacji biznesowych
2010-04-07 13:46
Właściwe decyzje biznesowe podejmowane są na podstawie dobrych i sprawdzonych informacji na temat rynku, konkurencji, potrzeb konsumentów, perspektyw rozwoju i ich analizy. Bez dobrej informacji menadżer działa intuicyjnie, przez co zwiększa ryzyko popełnienia błędu. Informacje biznesowe można zdobywać na wiele sposobów - np. zamówić raport w firmie consultingowej, kupić analizy rynkowe, przeprowadzić wizję lokalną, wykonać badania marketingowe. Te metody są jednak dość kosztowne. Natomiast wiele informacji, które mają kluczowe znaczenie biznesowe jest dostępna publicznie w ogólnodostępnych mediach takich jak prasa czy internet. Dlaczego zatem analiza mediów jest wciąż jeszcze niedocenionym narzędziem wsparcia biznesu?
Przeczytaj także: Promocja miast w prasie: Rzeczpospolita nr 1
Szum informacyjnyStosy gazet, codzienna porcja newsletterów branżowych, nieograniczony dostęp do informacji w internecie – to rzeczywistość z którą codziennie spotykają się menadżerowie. Interesujące tematy giną w powodzi mało istotnych newsów. Obok zbyt dużej ilości materiałów, ograniczeniem jest brak czasu na codzienną prasówkę, bo z reguły nie jest to priorytet. Stosy gazet rosną na biurku, zaś skrzynki odbiorcze pękają w szwach od nie przeczytanych informacji z serwisów www. Biznes potrzebuje świeżych i bieżących informacji o rynku, konkurencji, opiniach klientów, ale równocześnie nie jest w stanie przetrawić całej tej papki informacyjnej i wyciągnąć tego co w danym momencie jest wartościowe i najbardziej potrzebne.
Monitoring mediów
Monitoring mediów jest narzędziem stosowanym głównie przez agencje PR w celu pomiaru efektywności działań. To jednak nie wszystkie jego możliwości. Z dobrze przeprowadzonej analizy można wyciągnąć informacje, które pomagają w prowadzeniu biznesu na poziomie strategicznym, komunikacyjnym i sprzedażowym.
Media codziennie dostarczają nam informacji o:
- Sytuacji na rynku – analiz rynkowych, trendów, zagrożeń
- Działaniach konkurencji
- Opiniach na temat naszej marki
- Konkretnych sytuacji problemowych w których można zastosować oferowane przez nas rozwiązania (baza klientów problemowych)
- Konkretnych klientach (baza potencjalnych klientów)
- Mediach, organizacjach, programach, które mogą stanowić potencjalny kanał komunikacji (baza pośrednich kanałów komunikacji)
- Potencjalnych sytuacjach kryzysowych
Większość przedsiębiorców śledzi media na mniejszą lub większą skalę. Na systematyczne działania brakuje jednak czasu. Często szwankuje także komunikacja wewnętrzna i ważne informacje, które mogłyby wesprzeć funkcjonowanie biznesu nie docierają do odpowiednich pracowników. Dobra organizacja monitoringu mediów lub zlecenie go na zewnątrz, może w znacznym stopniu poprawić efektywność i zmniejszyć koszty pozyskiwania informacji. Tego typu działania mogą być wsparte narzędziami informatycznymi w postaci ekstranetu, newsletera czy wewnętrznej wikipedii, która jest cenną bazą danych dla pracowników firmy.
Przeczytaj także:
Media a polska prezydencja w UE
oprac. : PREDICTO
Więcej na ten temat:
monitoring mediów, monitoring informacji, analiza mediów, zarządzanie informacją, badania marketingowe, badanie rynku