Rywalizacja w pracy nie dla Polaków
2010-04-17 00:10
Zacięta walka o tytuł pracownika miesiąca to temat wielu amerykańskich scenariuszy filmowych. W Polsce ta kwestia nie jest raczej poruszana, bo po prostu nie chcemy między sobą rywalizować. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl. Polscy pracownicy odpowiadali na pytanie dotyczące atmosfery w pracy. Najmniej, bo zaledwie 3 proc. respondentów przyznało, że najlepiej pracuje im się w atmosferze ostrej rywalizacji.
Przeczytaj także: Jak ważna jest atmosfera w pracy?
–Wynikiem rywalizacji zawsze jest czyjeś zwycięstwo i czyjaś porażka. Polskim pracownikom zdecydowanie lepiej wychodzi współpraca niż rywalizacja, która często przeobraża się w konflikt – twierdzi Michał Filipkiewicz, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl. – Rywalizacji często towarzyszą negatywne, frustrujące uczucia takie jak zawiść, zazdrość, upokorzenie, lęk czy agresja. Z czasem te uczucia i drobne nieporozumienia mogą doprowadzić do poważniejszych konfliktów w zespole, które zdezorganizują lub utrudnią pracę, a na pewno pogorszą atmosferę w grupie – dodaje Filipkiewicz.Rywalizacja dobra rzecz
Jednak szkoda, że polscy pracownicy nie potrafią zdrowo rywalizować, bo według specjalistów jest to najlepszy motor napędzający. – W przypadku handlowców rywalizacja jest najefektywniejszym sposobem działania. Niektóre osoby właśnie dzięki współzawodniczeniu zaczynają dawać z siebie wszystko. Najczęściej są to osoby, które potrzebują dużej dawki adrenaliny, aby złapać wiatr w żagle i odnieść sukces – mówi Marek Karczewski, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl.
Polacy nie lubią też gdy: „Szef nie pozwala na luźne pogaduszki”. Taką odpowiedź zaznaczyło jedynie 5,5 proc. respondentów. – Polacy odzwyczajają się od stresu w pracy. Dziś wygląda to zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu. Szef już nie chce być samcem alfa, woli być wodzem, który stara się współdziałać z pracownikami i wspólnie cieszyć się odnoszonymi sukcesami – uważa Jerzy Roziński z krakowskiego Instytutu Psychologii Pracy.
Mój przyjaciel z biura
Zdecydowana większość przepytanych osób odpowiedziała, że najlepiej im się pracuje, gdy ich współpracownicy są przyjaciółmi i często spotykają się po pracy. Taką odpowiedź zaznaczyło prawie 70 proc. ankietowanych. – W pracy spędzamy jedną trzecią doby. Naturalnym jest, że chcemy w miejscu pracy stworzyć przyjazną atmosferę i starać się zjednywać sobie ludzi – mówi Jerzy Roziński.
Informacje o badaniu
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone przez portal Praca.pl. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. osób.
Przeczytaj także:
Przemoc w pracy to nie tylko mobbing

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rywalizacja w pracy, badania pracowników, atmosfera w pracy, relacje między pracownikami, kontakty międzyludzkie