eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeJak pozyskać i zatrzymać klienta w Internecie?

Jak pozyskać i zatrzymać klienta w Internecie?

2004-06-25 00:31

Żaden produkt nie sprzeda się sam - trzeba mu w tym pomóc. Stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek. Potem trzeba jeszcze zwabić klienta i znaleźć sposób, aby go utrzymać, co nie jest prostym zadaniem... W marketingu elektronicznym oprócz tradycyjnie rozumianego marketingu mix i tzw. 4P, czyli: produktu (ang. product), ceny (ang. price), dystrybucji (ang. place) oraz promocji (ang. promotion), na znaczeniu zyskuje internet mix i tzw. 6C, a więc:

Przeczytaj także: Skuteczna reklama w interncie

- zawartość (ang. content) - zapewnienie odpowiedniej zawartości, która sprawi, że klienci będą powracać na strony serwisu,
- zdobycz (ang. capture) - użycie promocji on-line i off-line, które zapewnią ponowne wizyty na stronie,
- społeczność (ang. community) - umożliwienie dialogu między grupami klientów, które może sprawić, że powrócą do danego serwisu,
- handel (ang. commerce) - używanie Internetu w celu przekonania klientów do zakupów w Sieci,
- klient (ang. customer) - udostępnianie zawartości skierowanej do różnych typów klientów,
- wiarygodność (ang. credibility) - zbudowanie wizerunku firmy jako godnej zaufania.

Inne "C", również często wymieniane jako składniki internet mix, to także: wygoda (ang. convenience) i komunikacja (ang. communication). Obok tych elementów dużą wartość mają także klient (ang. client) i koszt (ang. cost). Powyższe składniki muszą być wzięte pod uwagę przy tworzeniu wirtualnego przedsiębiorstwa i projektowaniu strategii jego funkcjonowania w Internecie.

Wykorzystywanie handlu elektronicznego w biznesie przynosi wiele korzyści. Podstawową z nich stanowi ogólnoświatowa dostępność 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. W Internecie łatwiej i taniej jest zaprezentować bardzo szeroki asortyment interesujących towarów, większa jest elastyczność i aktualność prezentowanej oferty ze względu na możliwość dostosowania jej do potrzeb indywidualnych klientów oraz bieżącego wprowadzania zmian. Szybciej też można dotrzeć do potencjalnych odbiorców. Internet niewątpliwie ułatwia kontakt z klientem, co wpływa na kształt zarówno obsługi jak i samego produktu, łatwą oraz szybką weryfikowalność efektywności i osiągnięcia celów kampanii promocyjnej w sieci. Dla e-firmy ważne są też niższe koszty dystrybucji i dostaw (zwłaszcza produktów, które mogą być rozprowadzane w sposób elektroniczny) oraz niższe koszty operacyjne w przeliczeniu na jednostkę transakcji.

Pozyskanie klienta - internauty

Najważniejsze w przyciąganiu klientów do e-sklepu, którego nie znają jest poinformowanie o jego istnieniu, a następnie zbudowanie zaufania do nowej marki. Wśród narzędzi promocji w Internecie, które pomogą przyciągnąć potencjalnego klienta do sklepu internetowego wyróżniamy:

- kampanie bannerowe,
- mailing,
- sponsoring,
- informacje na listach i w grupach dyskusyjnych,
- marketing wirusowy,
- programy partnerskie / prowizyjne / afiliacyjne,
- rejestracja w katalogach i wyszukiwarkach.

Bannery
Kampania bannerowa ma dwie odmiany - kampanię produktu oraz kampanię marki. Kampania produktu ma na celu spowodować jak największą liczbę kliknięć, tak, aby jak najwięcej internautów trafiło na strony promowanego serwisu, zapoznało się z zawartością i dokonało zakupów. Celem kampanii marki jest budowanie wśród internautów świadomości marki oraz zaznajomienie się z logo lub/i nazwą firmy.

Dobry banner nie jest natrętny. Jest za to oryginalny, przyciągający uwagę, zaskakujący, zmuszający do chwili zastanowienia, dowcipny, czytelny i zrozumiały. Najlepiej jak jest ukierunkowany i związany z zainteresowaniami osoby, która go odbiera. Na efektywność kampanii bannerowej wpływają także: miejsce, w którym umieszczony jest banner (na stronie i w danym serwisie), czas prowadzenia kampanii (dzień tygodnia, godziny, pora roku), długość trwania kampanii, grupa docelowa, jaka odwiedza dany serwis oraz liczba potencjalnych gości, którzy dzięki bannerowi trafią na strony reklamowanego serwisu.

 

1 2 ... 7

następna

Plotka czy rekomendacja

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: