Jak banki detaliczne mogą pozyskać sektor MSP?
2010-04-23 13:10
Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców
W raporcie czytamy, że aby pokonać konkurencję zarówno w obszarze rozwoju jak i zarządzania ryzykiem, banki muszą zapewnić sobie silne relacje z klientem poprzez zrozumienie jego linii biznesowej, potrzeb i oczekiwań. Banki muszą również umożliwić menedżerom ds. relacji zarządzanie ryzykiem kredytowym. Powinno się to odbywać poprzez zapewnienie im większych uprawnień i odpowiedzialności w procesie podejmowania decyzji, jak również w zakresie podpisywania kredytów, zarządzania portfelem kredytów i zmiany terminów spłaty kredytu. Ponadto system zarządzania ryzykiem kredytowym będzie musiał spełniać bardzo specyficzne i złożone wymagania w zakresie zarządzania ryzykiem na rynku małych przedsiębiorstw. Zalicza się do tego odpowiednie zarządzanie, efektywne, organizacyjne procesy zarządzania ryzykiem kredytowym oraz kompleksowe i optymalnie wspierające systemy informatyczne.
Eksperci wskazują, iż opracowanie modelu banku odnoszącego sukces umożliwia bankom detalicznym osiągnięcie wysokiego poziomu satysfakcji klienta pochodzącego z rynku małych przedsiębiorstw. Model ten pomaga też lepiej wykorzystać strategię cross-sellingu, która stanowi sedno nakładów na rozwój bankowości detalicznej na rynku małych przedsiębiorstw. Model banku odnoszącego sukces zwiększa również możliwości banku w zakresie opracowania i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarze zarządzania ryzykiem. Włącza się w to: zaawansowane narzędzia oceny wniosków kredytowych (credit scoring), rozszerzone, proaktywne zarządzanie portfelem kredytów i tzw. „miękką windykację”.
„Umiejętności każdego banku w zakresie efektywnej obsługi małych przedsiębiorstw, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zyskowności takiego banku, ale wpływa również na jego opinię i pozycję. Aby osiągać sukcesy na rynku małych przedsiębiorstw, banki powinny ustabilizować pozycję menedżerów ds. relacji, m.in. poprzez stałe inwestowanie w ich kompetencje. Banki muszą wprowadzać innowacyjne rozwiązania do procesu kredytowego, tworzyć płynny, wielokanałowy interfejs i pozyskiwać zaufanie potrzebne we współpracy z przedsiębiorcą” – mówi Roberto Nicastro, wiceprezes Grupy oraz szef Strategicznego Obszaru Biznesu Detalicznego w UniCredit.
Podsumowując, Capgemini, UniCredit i Efma wskazują, że aby wdrożyć model banku odnoszącego sukces i odblokować potencjał rynku małych przedsiębiorstw, banki muszą zdefiniować strategię transformacji, która oparta jest na zmianie: roli menedżera ds. relacji, zarządzania ryzykiem kredytowym, organizacji, kultury i HR.
Informacje o badaniu
„Bankowość małych przedsiębiorstw i kryzys: Zarządzanie rozwojem i ryzykiem” jest siódmą edycją raportu World Retail Banking Report. Raport, opracowany został wspólnie przez Capgemini, UniCredit i Efma. Raport jest oparty na 58 wywiadach z kadrą zarządzającą wyższego szczebla z wiodących banków w 21 krajach i oferuje przegląd rynku małych przedsiębiorstw, proponuje model gwarantujący sprostanie wyzwaniom związanym z rozwojem i zarządzaniem ryzykiem, podkreśla główne korzyści płynące ze skorzystania z takiego modelu oraz przedstawia praktyczne kroki pomyślnego wdrożenia takiego modelu.
![Digitalizacja banków nabiera tempa. Koniec tradycyjnej bankowości? [© vege - Fotolia.com] Digitalizacja banków nabiera tempa. Koniec tradycyjnej bankowości?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/banki/Digitalizacja-bankow-nabiera-tempa-Koniec-tradycyjnej-bankowosci-253748-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl