Aktywność turystyczna Polaków 2009
2010-04-26 13:15
Przeczytaj także: Rusza Wypoczynek.pl
Cele podróży
Podróże, których głównym celem jest wypoczynek, rekreacja i wakacje były zdecydowanie najczęściej wymieniane w ramach krajowych podróży wakacyjnych (59%) i podróży zagranicznych (42,5%). Jako główny cel wyjazdu był też wskazywany w 34% podróży krajowych krótkotrwałych. W przypadku podróży wakacyjnych w kraju zdecydowanie najbardziej popularne były wyjazdy nad morze (42,4%), na drugim miejscu wymieniano obszary górskie (15,9%), a w dalszej kolejności obszary wiejskie (14,9%) oraz miejscowości turystyczne (13,4%). W odniesieniu do podróży zagranicznych preferencje wyjeżdżających były podobne: tereny nadmorskie wskazało 35,8%, miejscowości turystyczne – 31,2%, góry – 7%. Stosunkowo dużą popularnością cieszyły się stolice i aglomeracje miejskie jako miejsca wypoczynku – wymieniło je 9,5% wyjeżdżających.
Najpopularniejszym okresem podejmowania krajowych podróży wakacyjnych w celach wypoczynkowych były lipiec (miało wtedy miejsce 44,7% tego typu podróży odbytych w badanym okresie) i sierpień (33,9%). Z miesięcy zimowych najczęściej wymieniany był luty (2,6%), ale generalnie wypoczynek zimowy w kraju nie jest bardzo popularny. W przypadku wyjazdów zagranicznych sezonowość wyjazdów jest nieco mniej wyraźna – na lipiec przypadało 34% podróży, na sierpień – 26,8%, a sporą popularnością cieszyły się także czerwiec (12,4%) i wrzesień (10,3%).
fot. mat. prasowe
Sezonowość podróży turystycznych wg miesięcy
Sezonowość podróży turystycznych wg miesięcy
Wyjazdy w celu uprawiania turystyki kwalifikowanej miały znaczenie marginalne – jako główny cel zadeklarowano go w odniesieniu do 1% krajowych podróży wakacyjnych, 1,7% krajowych podróży krótkotrwałych i 2,8% zagranicznych.
Wykorzystywane usługi
Podstawowy rodzaj usług nabywanych w związku z podróżami stanowią usługi noclegowe. Konsekwencją opisanych zachowań turystycznych Polaków jest nieproporcjonalnie małe w stosunku do aktywności turystycznej korzystanie z komercyjnej bazy noclegowej. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym miejscem noclegów były mieszkania krewnych im znajomych. Dotyczy to zwłaszcza krótkotrwałych podróży turystycznych w kraju.
Obok usług noclegowych drugim podstawowym elementem rynku turystycznego są usługi związane z pośrednictwem i organizacją wyjazdów. Zgodnie z prawidłowościami obserwowanymi we wszystkich krajach, także w Polsce, usługi te najczęściej wykorzystywane są w przypadku podróży wakacyjnych za granicę.
Porównanie odpowiedzi uzyskanych w trakcie opisywanego badania z wynikami poprzedniego, obejmującego okres 1.10.2004-30.09.2005, nie ujawnia zasadniczych różnic co do popularności poszczególnych celów podróży. Niemniej można wskazać pewne interesujące zmiany:
- nastąpił wyraźny wzrost udziału podróży wypoczynkowych w krajowych podróżach krótkotrwałych (z 24% do 33,7%), czemu towarzyszył spadek udziału podróży w celu odwiedzin krewnych i znajomych,
- wzrosło znaczenie wakacyjnych podróży krajowych w celach zdrowotnych (z 3,7% do 6,1%),
- zwiększyło się zainteresowanie podróżami zagranicznymi w celu uprawiania turystyki kwalifikowanej ( z 1,3% do 2,8%),
- zmniejszył się udział podróży w interesach w ogólnej liczbie podróży zagranicznych (z 7,6% do 4,7%),
- zaobserwowano nieznaczne zmniejszenie koncentracji wakacyjnych podróży krajowych w lipcu i sierpniu połączone z lekkim wzrostem ich udziału w czerwcu i wrześniu,
-
wyraźnie wzrosła popularność wyjazdów zagranicznych we wrześniu. W miesiącach zimowych (styczeń-marzec) odnotowano zmniejszenie udziału wyjazdów turystycznych w
odniesieniu do wszystkich typów podróży, najsilniejsze w przypadku krajowych podróży krótkotrwałych.
![Agro break, nowy trend w krajowych podróżach [© cobra1983 - fotolia.com] Agro break, nowy trend w krajowych podróżach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/city-break/Agro-break-nowy-trend-w-krajowych-podrozach-239838-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl