eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeBoom na social media trwa

Boom na social media trwa

2010-05-01 00:45

Przeczytaj także: Wyższe uczelnie na social media


Istnieją również inne aspekty social media. Spójrzmy na działania przeprowadzone przez Maxwell House. Akcje promocyjne doskonale pokazały jak działają elementy (tzw. fun) angażujące użytkowników. Profil Maxwell House na Facebooku w przeciągu 24 godzin zdobył ponad 40 tys. fanów. Obecnie ma ponad 49 tys. Maxwell zaczął rozdawać charakterystyczne niebieskie kubki termiczne z ich logo. Aby otrzymać błękitny kubek wystarczyło zostać fanem Maxwella oraz podać dane do wysyłki prezentu. Przygotowana aplikacja uniemożliwiała zamówienie kubka, jeśli użytkownik serwisu nie był fanem marki. Jakie koszty poniosła firma? Przypuszczalnie koszty pozyskania prawie 50 tysięcy użytkowników nie były zbyt duże. Jak szybko wyliczył Konrad Latkowski, (przy założeniu, że kubki zamówiono w Chinach) pojedynczy kubek kosztuje około 4 PLN. Maxwell zadeklarował 20 tys. kubków do rozdania, więc koszt gadżetów wyniósł nieco ponad 100 tys. PLN. Albo mniej – w myśl zasady, że im więcej zamawiasz, tym mniej płacisz.

"Odbiór tego typu działań przez lojalnych od wielu lat konsumentów kawy Maxwell House. Dlaczego ich marka dopieszcza ludzi, którzy nie mają z tą kawą wiele wspólnego? Oczywiście Tequila nie chce/nie może ujawnić kosztów działań ale ilość kubków x [ koszt zakupu + koszt przesyłki ] + koszt działań CPC + koszt obsługi + być może tzw. kreacja = niebagatelna kwota. Dla brandu FMCG, który reklamuje się w TV, nie jest to zapewne ogromny wydatek ale patrząc przez pryzmat mediów społecznościowych to naprawdę znaczący budżet, który można byłoby spożytkować wielokrotnie efektywniej: – zaznacza Mirek Połyniak, strateg i konsultant e-marketingowy, OPEN4net.

Można się jedynie zastanowić jak dalej potoczy się akcja rozdawania kubków zważywszy na to, że ponad 20 tyś. fanów kubka nigdy nie zobaczy w realnym świecie. Co będzie w przypadku powstania profilów typu: „Gdzie jest mój kubek?”. Zdaniem Mirosława Połyniaka, Maxwell House w mediach społecznościowych nie ma wiele wspólnego z budowaniem prawdziwej lojalności wśród konsumentów. Należy chyba podzielić tę opinię, gdyż mówiąc w uproszczeniu firma poszła na ilość a nie jakość. Czas oceni ilu z fanów zostanie z marką.

Social media to zapewne przyszłość i część każdej strategii marketingowej firmy, która zamierza pozyskać nowych klientów. Należy jednak pamiętać, że to medium nakłada duży obowiązek interakcji z internautami. Cenzura, blokowanie komentarzy uniemożliwia zbieranie feedbacku oraz nastawia wrogo do marki użytkowników serwisów społecznościowych. Picie z kubka dla niektórych jest pewnym rytuałem, istotna jest również zawartość tego kubka, należy więc pamiętać aby się nie zachłysnąć, gdyż wówczas efekt będzie zupełnie odwrotny od oczekiwanego. Korzystajmy zatem ze wszystkiego skutecznie ale z umiarem.

Autor: Michał Krzywda

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: