Ranking najcenniejszych marek 2010
2010-04-29 13:49
BRANDZ Top 20 © fot. mat. prasowe
Sektor technologiczny jest triumfatorem rankingu najcenniejszych marek świata firmy MillwardBrown - najwyższe pozycje zajęły marki takie jaki GOOGLE, MICROSOFT, APPLE oraz IBM. Łączna wartość 100 najcenniejszych marek świata (BrandZ Top100 Most Valuable Global Brands) przekracza 2 biliony USD i wzrosła o 40% w ciągu ostatnich pięciu lat. Silne marki wyprzedziły rynek giełdowy i okazały się odporne na recesję.
Przeczytaj także: Ranking najcenniejszych marek 2009
Silne marki dowodzą swojej odporności na recesję – wynika z opublikowanych wyników piątego dorocznego badania firmy MillwardBrown, które wskazuje 100 najcenniejszych marek na świecie (Millward Brown Optimor BrandZ Top100 Most Valuable Global Brands). W okresie, gdy większość głównych wskaźników finansowych spadała, wartość 100 czołowych marek wzrosła o cztery procent w ciągu ostatniego roku, przekraczając pułap 2 bilionów USD. Ranking BrandZ Top 100, opracowywany na zlecenie WPP, to wycena, w której bierze się pod uwagę opinie konsumentów na temat marek, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ich wartości finansowej.fot. mat. prasowe
BRANDZ Top 20
Inne najważniejsze ustalenia omawianego badania:
- Technologia bierze wszystko: Marki technologiczne udowodniły swoją wszechobecność w naszym codziennym życiu. Na czele rankingu znalazła się marka Google – to najcenniejsza globalna marka, warta 114 mld USD. IBM uplasował się na drugim miejscu (86 mld USD), zanotowawszy wzrost o 30%. Na trzeciej pozycji znalazła się marka Apple, której wartość wzrosła o 32% do 83 mld USD, a za nią Microsoft z wyceną na poziomie 76 mld USD.
- Media społeczne – twoja twarz na Facebooku: Popularny portal społecznościowy Facebook po raz pierwszy znalazł się w rankingu sektora technologicznego, osiągając wartość marki na poziomie 5,5 mld USD. Korzystanie z mediów społecznościowych to kluczowy tegoroczny trend, wyznaczający sukces wielu marek, czego przykładem jest znana społeczność Expat Explorer działająca pod egidą HSBC.
- Brazylia, Rosja, Indie i Chiny (BRIC): Do pierwszej setki, na miejscu 45, weszła pierwsza marka z Indii – ICICI. Po raz pierwszy w historii rankingu reprezentowane są w nim wszystkie kraje grupy BRIC – wśród najcenniejszych marek świata znalazły się nowe marki z Chin, Rosji i Brazylii.
- Marki jak w banku: Jeśli potraktujemy ranking BrandZ Top 100 jako portfel i porównamy go z wynikami rankingu S&P 500 za ostatnie pięć lat, przekonamy się, że każdy tysiąc dolarów zainwestowanych w portfel BrandZ w roku 2006 wart byłby obecnie 1185 USD, podczas gdy dla rankingu S&P 500 wartość tej inwestycji wyniosłaby 885 USD. Dowodzi to, że silne marki dają sobie radę lepiej niż rynek giełdowy.
- Silne marki skaczą wyżej: Marki takie jak Samsung, który odnotował największy skok (wartość marki wzrosła aż o 80%), oraz Starbucks ze wzrostem na poziomie 17% świadczą o tym, że firmy posiadające silne marki są w stanie szybciej podnosić się z kryzysu.
Informacje o badaniu
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, istnieje już piąty rok. Badanie ukazuje wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie i uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne, gdyż rola marki może się różnić znacząco w poszczególnych krajach, nawet w przypadku marek o zasięgu lokalnym.
Przeczytaj także:
Ranking najcenniejszych marek 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marki godne zaufania, najlepsza marka, ranking najcenniejszych marek, ranking marek, najdroższe marki, marki, ranking najsilniejszych marek