Polacy wybierają tradycyjne kanały komunikacji
2010-04-29 13:43
Jak często, niezależnie od rodzaju instytucji (bank, ubezpieczyciel, dostawca telewizji i usług tel © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Obsługa mailowa klienta ma duże znaczenie
Najefektywniejsze kanały komunikacji według klientówKorzystanie z różnych kanałów komunikacji z dostawcami usług jest w Polsce zjawiskiem powszechnym. 89% konsumentów przynajmniej od czasu do czasu kontaktuje się z biurem obsługi klienta.
fot. mat. prasowe
Jak często, niezależnie od rodzaju instytucji (bank, ubezpieczyciel, dostawca telewizji i usług tel
Z badania wynika, że kontakt osobisty jest ważny zarówno dla osób ze starszego, jak i z młodszego pokolenia. Zdecydowanie rzadziej używane są kanały nowoczesne, takie jak e-mail, zapytanie ze strony www, rozmowa on-line, chociaż cechują się dość wysoka znajomością.
Polacy poważne sprawy załatwiają metodą tradycyjną. Blisko 70% badanych udaje się do placówki w sprawach związanych z osobistym kontem bankowym (ROR) oraz lokatami i inwestycjami; 65% – w sprawie ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia emerytalnego; 54 % kontaktuje się osobiście z dostawcą wody, gazu i energii.
Natomiast w kontaktach z dostawcą Internetu, telewizji kablowej i z operatorem telefonów komórkowych badani częściej wybierają infolinię telefoniczną.
Ipsos podaje, iż znaczącą rolę w zmianie zachowań klientów i odbiorze nowoczesnych kanałów komunikacji może odgrywać generacja Y (dorastająca w latach 90-tych i późniejszych, z wykształceniem co najmniej średnim, z komputerem, Internetem i telefonem komórkowym). Osoby z tej grupy w dużo większym stopniu zaangażowane są w kanały nowoczesne (które bardziej pasują do ich stylu życia). Częściej niż ogół populacji w kontaktach z firmami posługują się e-mailem, infolinią telefoniczną, zapytaniem ze strony www oraz rozmową on-line. Osoby z pokolenia Y mają też o tych kanałach znacznie lepszą opinię, chociaż kanały tradycyjne są dla nich również ważne.
Oczekiwania klientów wobec obsługi
fot. mat. prasowe
Kiedy komunikuję się z biurem obsługi klienta najważniejsze dla mnie jest…
Skuteczność, fachowość i bezpieczeństwo są ważne również dla generacji Y. Jednak dla tej grupy, bardziej niż dla ogółu populacji, liczy się także szybkość (szybkość obsługi, szybkość nawiązania połączenia), dostępność (dogodne godziny pracy) i elastyczność.
Zdaniem Ipsos współczesny klient stawia przed dostawcami usług nie lada wyzwanie – z jednej strony konieczność utrzymania wysokiej jakości obsługi w kanałach tradycyjnych, z drugiej – wzmocnienie i rozwój kanałów nowoczesnych, w których dopasowanie do tradycyjnego klienta będzie wymagało znacznie większej empatii, chęci zrozumienia jego problemu i pełnego zaangażowania obsługi w pozytywne załatwienie sprawy.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono między 4 a 14 lutego 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1012 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl