Leki na alergię tanieją
2010-05-05 00:20
Średnia miesięczna wartość sprzedaży preparatów antyalergicznych od stycznia 2002 do lutego 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Farmaceutyczna polityka cenowa wg OECD
Dane dotyczące sprzedaży leków przeciwalergicznych pochodzące z Monitora OSOZ, prowadzonego przez Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia, przeczą powszechnym opiniom jakoby alergie pojawiały się tylko w okresie wiosenno-letnim. Warto zauważyć, że w tych miesiącach rzeczywiście sprzedaż jest największa i jej wartość przekracza 16 mln PLN miesięcznie. Jednak w pozostałych miesiącach, sprzedaż preparatów antyalergicznych nie spada poniżej wartości 11 mln PLN.fot. mat. prasowe
Średnia miesięczna wartość sprzedaży preparatów antyalergicznych od stycznia 2002 do lutego 2010
- Rynek preparatów antyalergicznych jest niezwykle specyficzny, ponieważ na nim, inaczej niż na całym rynku farmaceutycznym, nie utrzymuje się coroczny wzrost wartości sprzedaży. Analizując okres od 2002 roku można zauważyć zdecydowany spadek sprzedaży w latach 2004, 2005, 2006 i począwszy od 2007 roku stopniowy wzrost sprzedaży do wartości 163 mln PLN w 2009 roku – analizuje Łukasz Stopa, Kierownik Zakładu Analiz Statystycznych w Ogólnopolskim Systemie Ochrony Zdrowia.
Należy zaznaczyć, że analizie zostały poddane wszystkie produkty z następujących grup: preparaty antyalergiczne poza kortykosteroidami, środki antyalergiczne poza kortykosterydami, pochodne piperazyny oraz inne leki przeciwalergiczne.
Z analiz wynika, że w przeciwieństwie do cen innych grup farmaceutyków, średnia cena za opakowanie produktów przeciw alergii maleje. W 2009 roku cena za pojedyncze opakowanie wynosiła 13,98 zł i była niższa o ponad 13% od ceny w 2002 roku. Sytuacja ta spowodowana jest pojawianiem się na rynku nowych, zdecydowanie tańszych leków, które bardzo często wypierały z rynku droższe produkty.
Według prognoz analityków Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia w kolejnych latach wartość sprzedaży produktów przeciwalergicznych będzie wzrastać, osiągając w 2010 roku wartość 166 mln PLN, a w kolejnym roku 173 mln PLN. Główną determinantą wzrostu sprzedaży będzie średnia cena pojedynczego opakowania, która w 2010 roku wzrośnie o ponad 8,5% osiągając wartość 15,19 PLN.
fot. mat. prasowe
Prognoza sprzedaży produktów przeciwalergicznych w latach 2010-2011
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl