Gospodarka morska w Polsce 2009
2010-05-07 12:50
Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2008
2. Produkcja statków morskich
Liczba jednostek wyprodukowanych w roku 2009 wyniosła 25 i była o 25% wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim.
fot. mat. prasowe
Produkcja statków i portfel zamówień w 2009 r.
Produkcja statków i portfel zamówień w 2009 r.
Miernik produkcyjności stoczni, tj. skompensowana pojemność rejestrowa brutto zbudowanych w 2009 r. statków wyniosła 241,9 tys. CGT i była mniejsza od uzyskanej w 2008 r. o 26,8%.
W 2009 r. 48 % całkowitej produkcji stoczniowej stanowiły statki nietowarowe, a 20% kontenerowce.
3. Porty morskie
Obroty ładunkowe w portach morskich w 2009 r. wyniosły 45,1 mln ton, tj. o 7,7% mniej niż w poprzednim roku. Największy udział w obrotach polskich portów morskich miały porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk (41,6%), Gdynia (25,2%), Szczecin (15,5%) oraz Świnoujście (15,6%). Obroty ładunkowe portu w Policach stanowiły 1,8%, a udział pozostałych portów wyniósł 0,3%.
W 2009 r. w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek obrotów ładunkowych: w Policach – o 62,8%, Świnoujściu – o 20,4%, Gdyni – o 11,6% i Szczecinie – o 10,2%. Wzrost obrotów odnotowano w portach: Darłowo (ośmiokrotny) i Gdańsk – o 9,9% .
Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miały ładunki masowe suche – 42,6% (węgiel i koks – 18,1%) i ładunki masowe ciekłe – 28,4% (ropa naftowa i produkty naftowe – 24,8%).
W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 44,3 mln ton ładunków, tj. o 7,4% mniej niż w 2008 r. Krajowy obrót morski stanowił 1,8% obrotów ogółem, tj. o 19,3% mniej niż w roku poprzednim.
Największy udział (tj. 78,5%) w 2009 r. w ruchu międzynarodowym w łącznych obrotach ładunkowych polskich portów miały obroty z krajami europejskimi (w tym z krajami Unii Europejskiej – 67,0%), Ameryką Północną – 5,8%, Azją – 5,6%, Afryką – 5,4%, Ameryką Środkową i Południową – 5,2%.
Udział państw europejskich w łącznych obrotach polskich portów miała Szwecja – 12,9%, Niemcy – 11,4%, Niderlandy – 7,4%, Wielka Brytania – 6,8%, Finlandia - 6,1%, Dania – 5,1%, Hiszpania – 3,5%,Belgia – 3,2%, Francja – 2,5%, Łotwa – 2,4% i Litwa – 2,3%.
Obrót ładunków tranzytowych w 2009 r. wyniósł 8294,1 tys. ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 21,2%. Największy spadek w obrotach ładunków tranzytowych wystąpił w Gdyni – 67,3% oraz Świnoujściu – 46,1%. Ponad połowę ładunków tranzytowych ogółem stanowiły ładunki masowe ciekłe (62,1%). Największy spadek przeładunku ładunków tranzytowych dotyczył rudy i złomu (71,6%) oraz węgla i koksu (58,3%).
fot. mat. prasowe
Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich w 2009 r.
Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich w 2009 r.
W 2009 r. do polskich portów przypłynęło w ruchu międzynarodowym 711,3 tys. pasażerów, tj. o 7,2% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, wypłynęło 722,9 tys. pasażerów, tj. o 5,8% mniej niż przed rokiem. Najwięcej pasażerów przewieziono w relacji z portami szwedzkimi – 79,1%, niemieckimi – 10,8% i duńskimi – 9,0%.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl