Satysfakcja Polaków z pracy 2010
2010-05-11 12:45
Indeks Satysfakcji Pracowników TRI*M © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zadowolenie Polaków z pracy 2009
Wynik ten świadczy o umiarkowanym zadowoleniu respondentów ze swojej sytuacji zawodowej. Z drugiej strony satysfakcja polskich pracowników jest obecnie najwyższa od 2007 roku, kiedy to TNS OBOP rozpoczął monitoring ich nastrojów. Tendencja wzrostowa rozpoczęła się w 2009 roku, kiedy wysokość indeksu wzrosła z 44 (w 2008 r.) do 49 punktów.fot. mat. prasowe
Indeks Satysfakcji Pracowników TRI*M
"Mimo obserwowanego wzrostu satysfakcji z pracy, Polacy są w dalszym ciągu mniej zadowoleni ze swojej sytuacji zawodowej niż statystyczny Europejczyk, dla którego średnia wartość wskaźnika satysfakcji TRI*M wynosi 60 punktów" - komentuje wyniki badania Andrzej Anterszlak, Senior Market Research Consultant w Sektorze Badań Finansowych i Usług Profesjonalnych TNS OBOP.
Z badania wynika, że aspektem różnicującym pracowników jest typ wykonywanej pracy. Najmniej usatysfakcjonowanymi są pracownicy produkcji (indeks TRI*M na poziomie 36 punktów), natomiast najbardziej zadowolone są osoby zatrudnione w branży usługowej (indeks TRI*M na poziomie 59 punktów).
fot. mat. prasowe
Stopa bezrobocia w Polsce a Indeks Satysfakcji Pracowników TRI*M
„Zarządzanie zasobami ludzkimi nie sprowadza się jedynie do rekrutacji nowych pracowników. Zadowolony pracownik jest niezwykle cenny dla pracodawcy – rozumie i identyfikuje się z celami firmy, jest lojalny i zmotywowany, a co więcej pozytywnie wpływają na postawę współpracowników. Dlatego niezwykle ważny jest regularny monitoring satysfakcji osób zatrudnionych oraz identyfikacja aspektów mających wpływ na jej poziom” - komentuje Marta Openchowska, Badacz Rynku w Sektorze Badań Finansowych i Usług Profesjonalnych TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania kondycji polskich pracowników prowadzonego cyklicznie przez TNS OBOP. Jest to badanie face-to-face typu omnibusowego, przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie Polaków, będących pracownikami najemnymi, pracującymi na umowę o pracę lub na kontrakcie, w wieku powyżej 15. roku życia. Badanie zrealizowano w lutym w latach 2007 – 2010. Na otrzymanych danych zostały przeprowadzone analizy, zgodnie z metodologią TRI*M. Indeks TRI*M jest wystandaryzowaną miarą, odzwierciedlającą poziom ogólnej satysfakcji pracowników w danej firmie. Indeks (mogący przyjmować wartości od -66 do +134) uwzględnia także poziom ich zaangażowania i lojalności, co z kolei rzutuje na osiągane w pracy wyniki. Jego zastosowanie pozwala na dokonywanie porównań pomiędzy firmami różnej wielkości, z odmiennych branż czy nawet pochodzących z różnych krajów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl