Rynek usług pocztowych 2009
2010-05-20 10:40
Wybrane wielkości charakteryzujące rynek pocztowy w Polsce w latach 2006-2009 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013
W raporcie czytamy, iż po okresie dynamicznego wzrostu, liczba operatorów niepublicznych weszła w fazę stabilizacji. Natomiast od 2006 roku większość wskaźników charakteryzujących rynek (liczba zarejestrowanych i działających operatorów niepublicznych, wolumen realizowanych przez nich usług oraz wolumen usług na rynku pocztowym ogółem) wykazuje tendencję wzrostową.fot. mat. prasowe
Wybrane wielkości charakteryzujące rynek pocztowy w Polsce w latach 2006-2009
fot. mat. prasowe
Przesyłki w obszarze zastrzeżonym na tle ogółu przesyłek pocztowych (bez druków bezadresowych) w lat
Ponadto UKE zauważa, iż w świetle zaobserwowanego w latach 2008-2009 zjawiska, polegającego na przesuwaniu przez niepublicznych operatorów pocztowych danych o wykonanych usługach do sektora usług przewozowych, dużego znaczenia nabiera kwestia uporządkowania pojęć, które w obecnym Prawie pocztowym są na tyle nieprecyzyjne, że nie można podobnym zjawiskom zapobiec. Niepełne, a przez to nieporównywalne w kolejnych latach, dane nie dają rzeczywistego obrazu rynku, co utrudnia jego analizę.
Istotnym zagadnieniem pozostaje, co podkreślano w dotychczasowych ocenach rynku pocztowego, odpowiednie przygotowanie operatora publicznego do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku usług pocztowych. W ubiegłorocznym opracowaniu zasygnalizowano m.in. kwestię zmiany wymagań odnośnie sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych pod kątem zmniejszenia związanych z tym kosztów ponoszonych przez operatora publicznego. UKE zaznacza przy tym, iż rozwiązanie problemów Poczty Polskiej jest ważne, gdyż przedsiębiorstwo to zajmuje dominującą pozycję na rynku.
W tej sytuacji priorytetowym zadaniem dla organów państwa jest opracowanie nowego Prawa pocztowego, które jest niezbędne nie tylko z uwagi na konieczność wdrożenia postanowień III Dyrektywy pocztowej, ale także ze względu na potrzebę uporządkowania otoczenia prawnego, w którym funkcjonują operatorzy. Jak podkreśla UKE, stworzenie nowych ram prawnych powinno wychodzić naprzeciw oczekiwaniom wszystkich uczestników rynku pocztowego.
Informacje o raporcie
Raport został sporządzony w oparciu o informacje zawarte w sprawozdaniach z działalności pocztowej w 2009 roku, które są co roku przedstawiane Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez operatorów pocztowych. Sprawozdania za 2009 rok przedstawił operator publiczny, czyli „Poczta Polska" oraz 125 operatorów niepublicznych.
Do pobrania:
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl