Implementacja prawa wspólnotowego zbyt wolna
2010-05-20 12:24
Deficyt transpozycji w ośmiu nowych państwach członkowskich UE (2005-2009) © fot. mat. prasowe
Trzeba wzmocnić koordynację oraz usprawnić systemy planowania, aby Polska dogoniła czołówkę nowych członków Unii Europejskiej pod względem terminowości implementacji dyrektyw unijnych. Raport przygotowany w ramach programu Ernst & Young Sprawne Państwo identyfikuje czynniki wpływające na szybkość i jakość tego procesu.
Przeczytaj także: Ulgi podatkowe nie mogą naruszać przepisów unii
Spośród krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej zdecydowanym liderem w transpozycji prawa unijnego jest Litwa, która nie wdrożyła średnio jedynie 9 przepisów, a niewiele gorsze wyniki miały Słowacja, Słowenia oraz Węgry. Na kolejnym miejscu znajduje się Polska. Największe problemy z przyjmowaniem unijnych przepisów mają z kolei nasi południowi sąsiedzi - w Czechach opóźnienia dotyczyły przeciętnie ponad 35 dyrektyw rocznie. W zestawieniu 8 nowych państw członkowskich Polska znalazła się na pozycji przedostatniej.fot. mat. prasowe
Deficyt transpozycji w ośmiu nowych państwach członkowskich UE (2005-2009)
„Co roku wszystkie kraje członkowskie muszą przyjmować wiele aktów prawnych, żeby wypełnić zobowiązania dotyczące implementacji prawa wspólnotowego. Naturalne jest to, że nowi członkowie mogą sobie radzić dużo gorzej niż kraje „starej” Unii, jednak patrząc na różnice w opóźnieniach widać, że istnieje potrzeba znalezienia przyczyn tak dużej zwłoki” - tłumaczy Radosław Zubek, jeden z autorów raportu.
W raporcie czytamy, iż terminowość i poprawność przyjmowania dyrektyw jest niezwykle istotna dla całej gospodarki unijnej. Jeśli jakieś przepisy wspólnotowe obowiązują już w jednym państwie członkowskim, a nie zostały jeszcze wprowadzone w drugim, może to ograniczać prawa obywateli i przedsiębiorstw oraz utrudniać handel wewnątrz Unii. Komisja Europejska dążąc do likwidacji wszelkich opóźnień, wszczyna coraz więcej postępowań w zakresie nieterminowego wdrażania regulacji unijnych. Dlatego jeśli Polska nie podejmie działań w celu zmniejszenia liczby dyrektyw, których wdrożenie się opóźnia, KE będzie mogła nałożyć na nasz kraj wysokie kary finansowe.
Zdaniem autorów raportu w procesie identyfikowania przyczyn opóźnień należy wziąć pod uwagę stopień pierwotnego dopasowania systemu prawnego danego państwa do zasad panujących w UE. Zrozumienie tej zależności i wyciągnięcie z niej wniosków może pomóc we wskazaniu potencjalnych przeszkód przy wprowadzaniu dyrektyw unijnych. Z opracowania wynika również, że nie bez znaczenia dla tempa implementacji, są poglądy polityków oraz zasoby, jakimi dysponuje administracja odpowiedzialna za te procesy.
Wpływ koordynacji centralnej na transpozycję prawa UE w Polsce
Do końca 2009 r. ogólnorządowa koordynacja procesu transpozycji w Polsce należała do kompetencji Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE). W styczniu 2010 r. UKIE zostało wchłonięte przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, jednak ogólna struktura mechanizmu centralnej koordynacji transpozycji pozostała bez większych zmian.
Przeczytaj także:
KPP: buble prawne w UE i Polsce
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
przepisy unijne, prawo w UE, prawo unijne, kraje członkowskie UE, unijne prawo, kraje członkowskie, implementacja prawa wspólnotowego