Mobilny Internet: porównanie cen V 2010
2010-05-24 10:06
Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mobilny internet: porównanie cen VIII 2009
W ramach swojej działalności Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej monitoruje zmiany wysokości opłat z tytułu usług świadczonych klientom przez krajowych operatorów telefonii ruchomej, w tym z tytułu usług bezprzewodowego dostępu do sieci Internet. Biorąc pod uwagę rozwój Internetu w sieciach mobilnych analiza cen oferowanych przez operatorów telefonii ruchomej ma priorytetowe znaczenie z punktu widzenia świadomości konsumentów o wspomnianym segmencie rynku.Najnowszy raport ma na celu przedstawienie aktualnych cen usług mobilnego Internetu. W analizie zaprezentowano koszty ponoszone przez klienta, w przeliczeniu na jego średnie miesięczne wydatki oraz wynikającą z tego rzeczywistą cenę 1 MB usługi.
Prezes UKE zastrzega, iż przy wyliczaniu średnich miesięcznych wydatków oraz cen za 1 MB przyjęto założenia opisane w rozdziale 3 raportu. W celu wybrania optymalnej oferty mobilnego Internetu każdy konsument powinien dokonać własnej kalkulacji kosztów, opartej na indywidualnych założeniach - np. miesięcznego zużycia limitu transferu danych, preferowanego typu modemu, pożądanej technologii dostępu czy oferowanych usług dodatkowych.
fot. mat. prasowe
Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce
Urząd zauważa, iż zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów. W przypadku ofert abonamentowych od 64 do blisko 100% miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją, zaś do 16% koszty opłaty aktywacyjnej. Nawet do 29% miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty, chociaż należy zaznaczyć, iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki. Niestety w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament, co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą. Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystający z Play Online 5GB, gdzie okres promocji trwa 4 miesiące, udział ten wynosił (aż!) 1%. Dodatkowo, oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy 2-letni koszt korzystania z usługi, aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.
Z analizy wynika, iż w przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana. Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie, klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej. W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę, u których aż 81% średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją. W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 PLN z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku. W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami, stanowią odpowiednio: 57% w Orange Free, 37% w blueconnect oraz 25% w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi. We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl