Rynek outsourcingu szybko się rozwija
2010-05-21 13:33
Outsourcing sprzedaży w sektorach © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek outsourcingu w Polsce rozkwita
Miliard w umowieJak podaje Fundacja Instytutu Outsourcingu - organizacja branżowa zrzeszająca kluczowych graczy na rynku BPO (Outsourcing Procesów Biznesowych) w Polsce - roczne przychody z tytułu realizacji umów outsourcingu sprzedaży w kraju osiągnęły wartość miliarda złotych. Badania rynku zostały przeprowadzone w kwietniu 2010 roku.
- Z szacunków Fundacji Instytut Outsourcingu wynika, że w branży outsourcingu sprzedaży w Polsce pracuje obecnie około 14 000 przedstawicieli handlowych i liczba ta stale rośnie – mówi Paweł Farfał, ekspert FIO. – Każdy z pracowników generuje rocznie 65-80 tysięcy przychodu dla firmy outsourcingowej w ramach ustalonego z klientem kontraktu. Na tej podstawie można oszacować wartości realizowanych umów. Jest to metoda badań szeroko stosowana np. przez firmy doradcze.
fot. mat. prasowe
Outsourcing sprzedaży w sektorach
- Wiele obsługiwanych przez nas firm to duże zagraniczne koncerny, intensyfikujące działania na polskim rynku. Wśród naszych klientów są takie marki jak Mars, FoodCare czy Tchibo – mówi Łukasz Gajewski, Prezes spółki Target BPO - jednego z liderów outsourcingu sprzedaży w kraju. - Firmy zagraniczne chętnie sięgają po rozwiązania, które sprawdziły się w ich przypadku w innych krajach Europy. Z drugiej strony zdają sobie sprawę, że nikt nie zna lokalnego rynku tak jak miejscowy ekspert, stąd ogromne zapotrzebowanie na usługi polskich specjalistów.
Najczęściej z usług outsourcingu sprzedaży korzystają firmy z sektora FMCG, finansów, farmacji i telekomunikacji
Niezachwiany wzrost
Instytut Outsourcingu zauważa, iż rynek outsourcingu sprzedaży rozwija się nieprzerwanie od kilku lat. Rozwojowi branży niewątpliwie sprzyjał kryzys gospodarczy, który wymusił na przedsiębiorcach bardziej racjonalne gospodarowanie kosztami przy jednoczesnej konieczności utrzymywania sprzedaży produktów i usług oraz wysokiej jakości obsługi klienta.
- W okresie spowolnienia gospodarczego i spadku siły nabywczej społeczeństwa, usługi outsourcingowe zyskały w gospodarce nowy, bardziej strategiczny wymiar - wyjaśnia Wojciech Bieńkowski, Prezes Zarządu Arteria SA – pierwszej spółki giełdowej w gronie firm zajmujących się outsourcingiem sprzedaży w Polsce. - Przedsiębiorstwa zmuszone zostały do poszukiwania skuteczniejszych rozwiązań w bezpośrednim dotarciu do klienta, podniesieniu efektywności sprzedaży oraz zaproponowaniu bardziej atrakcyjnych form obsługi klientów. Dlatego coraz chętniej zaczęły szukać współpracy z wyspecjalizowanymi firmami, które dysponując odpowiednimi zasobami, kompetencjami i know-how są gotowe do skutecznego wsparcia procesów sprzedaży i obsługi klienta w modelach outsourcingowych.
Ostatni czas przyniósł firmom specjalizującym się w outsourcingu sprzedaży nowe kontrakty i zamówienia. Dla przykładu Target BPO w samym IV kwartale zeszłego roku podpisał umowy o wartości 30 mln PLN. Był też okresem pozytywnych zmian i intensywnego rozwoju. Zarząd Arteria SA postanowił zainwestować w uruchomienie nowych projektów w kilku obszarach działalności biznesowej. Grupa Kapitałowa Arteria SA powiększyła się o nowe spółki (Trimtab SA, Sellpoint Sp. z o.o., Gallup Polska Sp. z o.o.). Istotnym elementem wzrostu grupy była także rosnąca efektywność operacyjna poszczególnych kanałów sprzedaży - głównie pionu call center.
Ważnym czynnikiem warunkującym rozwój rynku jest poszukiwanie innowacyjnych, bardziej zaawansowanych rozwiązań przez klientów firm outsourcingowych. Jednym z przykładów jest rozszerzanie działalności na nowe, starannie wybrane punkty sprzedaży, w których dotąd produkt lub usługa firmy nie były jeszcze obecne, czyli poszukiwanie tzw. Next Best.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl