Rynek outsourcingu szybko się rozwija
2010-05-21 13:33
Przeczytaj także: Rynek outsourcingu w Polsce rozkwita
- Nasi klienci coraz częściej zwracają się do nas o pomoc w wyborze Next Best, czyli najlepszych możliwych nowych lokalizacji, do których warto wprowadzić produkt czy usługę - mówi Łukasz Gajewski. – Nasi pracownicy realizują swoje zadania w wielu punktach terenie kraju i są w stanie dokładnie ocenić, które z nich są najatrakcyjniejsze dla klienta. Dla przykładu przedstawiciele handlowi Target BPO odwiedzają regularnie ponad 82% sklepów w Polsce. Taką bazą wiedzy nie dysponują ani firmy konsultingowe, ani producenci, ani nawet przedsiębiorstwa lokalnie zajmujące się dystrybucją towarów.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na umacnianie się branży, wg Instytutu Outsourcingu, jest coraz częstsze przekazywanie części działów firmy klienta w zarządzanie firmom outsourcingowym. Bardzo często przejście to jest płynne i nie wpływa znacząco na komfort pracy zatrudnionych, którzy wykonują te same zadania dla nowego pracodawcy. Zasila jednak w znacznym stopniu zasoby dostawców outsourcingu.
Potencjał rynku
Firmy specjalizujące się w outsourcingu sprzedaży przewidują, że wzrost rynku do końca 2010 wyniesie minimum 25%, niezależnie od niepewnej sytuacji całej gospodarki. Liczba ta może być dużo większa, jeśli spełnią się nadzieje pokładane w pewnych zachodzących w Polsce procesach.
- W Polsce zachodzi w tej chwili wiele ważnych zjawisk, które są bardzo korzystne z punktu widzenia branży BPO – wyjaśnia Paweł Farfał. – Są to np. liberalizacja sektora energii, intensywna debata nad koniecznością poszukiwania oszczędności w sektorze publicznym, zwiększająca się świadomość konsumentów, którzy chcą mieć zapewniony szeroki dostęp do produktów i usług, a także obsługę na europejskim poziomie. To wszystko sprawia, że outsourcing, umożliwiający zmniejszenie kosztów i wysiłków związanych z obsługą rynku, a zarazem zapewniający dobrą jakość usług, jest rozwiązaniem pożądanym zarówno przez dostawców, jak i końcowych odbiorców.
Instytut Outsourcingu wskazuje, iż najważniejsze kierunki rozwoju branży w ciągu najbliższych lat to wciąż FMCG oraz finanse, ale także telekomunikacja i energetyka. Eksperci wyjaśniają przy tym, że:
W zakresie FMCG potencjał rynku wynika z wielkości rynku (prawie 40 mln konsumentów), systematycznego bogacenia się społeczeństwa, a co za tym idzie wzrastającego poziomu konsumpcji oraz zwiększającego się zapotrzebowania na produkty wysoko przetworzone – dostarczane przez nowoczesne sieci sprzedaży.
W sektorze finansowym największe pole do popisu outsourcing będzie miał we wsparciu sprzedaży kart kredytowych oraz rozwiązań bankowych skierowanych do klientów indywidualnych i małych podmiotów gospodarczych. Strategicznym obszarem rozwoju będzie tu przede wszystkim zdolność do oferowania innowacyjnych rozwiązań, których wdrożenie zapewniać będzie klientom trwały wzrost i mocną pozycję rynku.
W sektorze telekomunikacyjnym największe perspektywy dla outsourcingu widać w zakresie sprzedaży oferty zintegrowanych produktów takich jak np. połączone w jednym pakiecie telewizja, telefon i Internet. Zapowiada się także walka o klientów pomiędzy operatorami kablowymi i platformami satelitarnymi. To może być kolejna okazja do zaprezentowania swoich umiejętności przez outsourcingowych specjalistów od handlu.
Wielkie nadzieje branża outsourcingowa łączy również z przemianami na rynku energetyki. Tutaj zapowiada się wyjątkowo intensywna walka o klienta. Coraz więcej Polaków planuje bowiem zmianę sprzedawcy energii. W 2009 zrobiło to 1599 odbiorców komercyjnych, czyli prawie 20 razy więcej niż w roku poprzedzającym. Przemysł energetyczny to branża, w której do tej pory nie było potrzeby prowadzenia intensywnych i profesjonalnych działań prosprzedażowych. Dlatego w sektorze brakuje ekspertów z zakresu sprzedaży i marketingu, a firmy odczuwają brak kompetencji i doświadczenia w ofertowaniu, pozyskiwaniu, obsługiwaniu i utrzymywaniu klientów oraz prowadzeniu negocjacji. Wszystko to mogą zdobyć szybko i ze znacznym ograniczeniem ryzyka podejmując współpracę z partnerem outsourcingowym.
Według Wiesława Skrobowskiego, doradcy Prezydenta Konfederacji Pracodawców Polskich w zakresie energetyki, firmy będą coraz mocniej dążyć do tego, by wyróżnić się na rynku unikając jednak wojny cenowej, co dobrze wróży negocjacjom z usługodawcami outsourcingowymi.
– W obecnej sytuacji, czyli na rynku charakteryzującym się małym zróżnicowaniem ofert, wygrają te przedsiębiorstwa, które będą umiały lepiej dotrzeć do klientów i skutecznie przekonać ich do zmiany operatora – tłumaczy Skrobowski. - Niebagatelną rolę odegrają tu umiejętności przedstawicieli handlowych.
Branża outsourcingu sprzedaży w Polsce, obejmująca profesjonalne usługi wsparcia działów obsługi klienta, sprzedaży i marketingu, podąża w ślad za światowym trendem wzrostu zapotrzebowania na tego typu usługi. Można spodziewać się, iż w kolejnych latach trend ten zostanie utrzymany – podsumowuje Instytut Outsourcingu.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl