Funkcjonowanie opieki zdrowotnej niejasne
2010-05-25 12:29
Przeczytaj także: Polska służba zdrowia oceniona źle
Międzynarodowe badanie przeprowadzone przez Deloitte Center for Health Solutions to pierwsza wszechstronna, globalna analiza postaw, zachowań i niezaspokojonych potrzeb klientów. Wyniki badania, przeprowadzonego w 6 krajach: Kanadzie, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i USA, pokazują jak osoby korzystające z opieki zdrowotnej oceniają zasady jej funkcjonowania oraz oferowane usługi. Wielu klientów przyznaje, że nie są zdrowi, nie uczestniczą w programach typu wellness i nie mają zaufania do nowinek technologicznych, które mogą zapewnić lepszy kontakt z lekarzem, ubezpieczycielem czy innymi interesariuszami. Na ogół – niezależnie od kraju – są zadowoleni z lekarzy pierwszego kontaktu i szpitali. Dwie trzecie respondentów jest zdania, że ich polisy zapewniają im odpowiedni zakres ubezpieczenia.Ponadto do kluczowych wniosków zawartych w raporcie należą:
- 37% pełnoletnich respondentów z Francji i Kanady jest zdania, że „w pełni rozumie” zasady działania systemu opieki zdrowotnej w swoim kraju. W każdym z pozostałych czterech krajów objętych badaniem wynik ten kształtował się poniżej 30%.
- Ponad 65% wszystkich ankietowanych wyraża zadowolenie z usług świadczonych przez lekarza pierwszego kontaktu. Najwyższy odsetek zadowolonych odnotowano w Kanadzie i Szwajcarii.
- Kanadyjczycy i Szwajcarzy najczęściej korzystają z alternatywnej obsługi zdrowotnej. Najrzadziej korzystają z niej Francuzi.
- Amerykanie i Kanadyjczycy wykazują największe zainteresowanie dostępem on-line do kart pacjenta u lekarza prowadzącego (ponad 40% w każdym z tych krajów). Najmniej zainteresowani tego rodzaju możliwościami są Niemcy i Szwajcarzy (niespełna 30%).
- Dwie trzecie ankietowanych w większości krajów uważa, że są dostatecznie ubezpieczeni, ale niespełna 30% uważa, że ich ubezpieczenie jest dobre, z wyjątkiem USA, gdzie odsetek zadowolonych z ubezpieczenia wynosi 39%.
Badanie Deloitte Center for Health Solutions wyznaczyło w szczególności trzy obszary wymagające szczególnej uwagi rządów, organów regulacyjnych i interesariuszy branżowych:
- Świadomość konsumencka oraz zrozumienie zasad funkcjonowania systemu: Konieczne jest opracowanie oraz udostępnienie świadczeniodawcom i świadczeniobiorcom ankiet oceniających jakość usług, które umożliwiają pomiar efektywności systemu. Organy regulacyjne i podmioty oferujące ubezpieczenia zdrowotne powinny uzależnić korzyści finansowe od optymalnego funkcjonowania kluczowych obszarów, co wymaga inwestycji w systemy informacji, procedury działania i systemy nadzoru.
- Wsparcie w zakresie ochrony zdrowia/wytyczne: Schorzenia przewlekłe dominują we wszystkich sześciu krajach. Chociaż zdaniem większości konsumentów niezbędne jest wsparcie diagnostyczne, rozwiązania informatyczne umożliwiające przekazywanie wytycznych oraz wsparcie w zakresie ochrony zdrowia nie są wykorzystywane. Wykorzystanie rezultatów takich działań będzie miało decydujące znaczenie.
- Przywództwo i wizja: Priorytety polityczne często podważają zasadność inwestycji związanych z transformacją systemów opieki zdrowotnej. Stopa wzrostu wydatków stanowi jednak poważne wyzwanie podatkowe. Wprowadzenie zdecydowanych działań mających na celu przekształcenie systemu z modelu opartego o bierność pacjentów w system, którego głównym założeniem jest aktywne zaangażowanie konsumentów, nie będzie możliwe bez wsparcia ze strony polityków i bez stworzenia konkretnej wizji.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl