Social media w różnych branżach
2010-05-27 00:15
Według Polskiego Badania Internetu, 16 milionów Polaków (53% populacji) ma świadomość istnienia mediów społecznościowych. Około 10 milionów osób twierdzi, że jest ich użytkownikiem (skorzystały z nich przynajmniej raz w okresie ostatnich 6 miesięcy). Z kolei połowa ludności Polski słyszała o portalu nasza-klasa.pl - najpopularniejszym wśród internautów polskim portalu społecznościowym (zna go prawie 90% osób) - wynika z raportu Social Media Ecco Network.
Przeczytaj także: Branża budowlana a social media
Komunikacja w mediach społecznościowych jest dziś nieodzownym elementem dialogu z konsumentem. Aby sprawnie poruszać się w tej dziedzinie warto wiedzieć jakie media społecznościowe liczą się na różnych rynkach. Ich przegląd znalazł się w 22 raportach Social Media opracowanych przez Ecco International Communications Network.Poniżej zostały przedstawione najczęściej wykorzystywane przez internautów social media w poszczególnych branżach i sektorach. Dane te pochodzą z raportu Social Media Polska.
Media społecznościowe dotyczące medycyny/zdrowia
Według badania przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu, Internet stanowi medium najczęściej wykorzystywane przez polskich użytkowników Internetu w celu znalezienia informacji na temat zdrowia, chorób i leczenia. Dotarciem do potencjalnych klientów poprzez serwisy mediów społecznościowych są zainteresowane firmy farmaceutyczne, gdyż wydają ponad 32% budżetu na marketing na pozyskiwanie nowych klientów poprzez to medium. Lekarze oraz personel medyczny zaczynają akceptować internetowe media społeczne jako sposób pozyskiwania wiedzy i przekazywania informacji, a także oceny poszczególnych lekarzy i instytucji.
Sieci społecznościowe związane z medycyną/zdrowiem można podzielić na następujące grupy:
- Sieci społecznościowe przyciągające osoby niezwiązane z zawodami medycznymi, lecz po prostu zainteresowane zdrowiem i zdrowym stylem życia,
- Sieci społecznościowe przyciągające specjalistów w zawodzie – lekarzy.
Nasze-choroby.pl (our-diseases.pl) - sieć społecznościowa (równoległa dla polskiej sieci społecznościowej nasza-klasa.pl). Grupy użytkowników klasyfikuje się według danego problemu zdrowotnego. Wymieniają się oni wiedzą i doświadczeniami oraz wspierają się nawzajem w walce z chorobą. Ta sieć społecznościowa posiada 15 370 użytkowników.
Mediweb.pl - sieć społecznościowa posiadająca forum medyczne dla wszystkich użytkowników.
Sieci społecznościowe łączące specjalistów z branży medycznej:
medpass.pl - obecnie wykorzystywana przez 563 305 użytkowników. Członkostwo w społeczności medpass daje dostęp do wielu sieci medycznych, takich jak: openmedica.pl, poradnikmedyczny.pl (medicalguidebook.pl) czy kardiolog.pl (cardiologist.pl).
Konsylium24.pl (consilium24.pl) - sieć społecznościowa łącząca ponad 16 000 lekarzy specjalizujących się w 72 dziedzinach (omawiali oni ponad 10 500 przypadków klinicznych, pisząc 200 000 postów).
Istnieją też sieci społecznościowe przyciągające zarówno osoby będące specjalistami w dziedzinie medycyny/ochrony zdrowia, jak i nieprofesjonalistów, po prostu zainteresowanych zdrowiem i jego ochroną. Sieć społecznościowa Ochoroba.pl. (ohsickness.pl) – to przykład takiej sieci społecznościowej.
Z kolei blogi medyczne nie są zbyt często wykorzystywane w kampaniach PR. Sieci społecznościowe łączące blogi medyczne to: medykblog.pl, blogilekarzy.pl (mdblogs.pl), linemed.pl.
Jeśli chodzi zaś o grupy dyskusyjne / profile związane ze zdrowiem/ochroną zdrowia, można znaleźć je w popularnych sieciach społecznościowych pod nazwą Facebook. Profile / grupy dyskusyjne dotyczące zdrowia często wiążą się z promocją danego produktu (Dieta z Fitellą – profil na Facebooku) lub danym problemem (Seks to zdrowie! - istnieje profil omawiający zdrowie i życie seksualne, administrowany przez firmę Polpharma). W sieci społecznościowej goldenlife.pl istnieje ponad 200 grup dotyczących tematów zdrowotnych. Zdaniem Ecco Network wskazuje to na stopień zainteresowania tym tematem wśród osób odwiedzających sieci społecznościowe. Profile w popularnych sieciach społecznościowych dotyczące zdrowia i medycyny nie były jeszcze eksploatowane, lecz stanowią dobrą okazję do dotarcia z przekazem do szerokiej publiczności.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl