Wskaźnik optymizmu V 2010
2010-05-27 10:32

© fot. mat. prasowe
Pierwsza połowa maja przyniosła kontynuację poprawy nastrojów konsumentów, budowaną przede wszystkim na wzrastającym zaufaniu do krajowej gospodarki. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 2,6 pkt. względem kwietnia i wynosi obecnie 96,7 pkt. Jest to najwyższa wartość osiągnięta od października 2008 roku. Sama wielkość wzrostu w maju nie należy do wysokich, pozwala to przypuszczać, że trend poprawy nastrojów konsumenckich stopniowo wyhamowuje.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu IV 2010
Motorem obecnej poprawy jest wciąż rosnąca wiara w przyszłość polskiej gospodarki. Spada odsetek pesymistów. W tym miesiącu o 7 pkt. procentowych spadły obawy przed pogorszeniem się sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższego roku. Pogorszenia sytuacji w Polsce obawia się tego obecnie 23% konsumentów, co stanowi najniższy odsetek od września 2008 roku. Większość Polaków (58%) uważa, że sytuacja nie zmieni się w tym okresie. To właśnie ich udział wzrósł najbardziej, bo o 6 pkt. procentowych względem kwietnia. Natomiast ocena bieżącej sytuacji gospodarczej kraju względem sytuacji sprzed roku praktycznie nie zmieniła się od kwietnia, wciąż jednak 36% konsumentów uważa, że nastąpiło pogorszenie, a 15% jest zdania przeciwnego.Dzięki takim ocenom dotyczącym bieżącej i oczekiwanej sytuacji krajowej gospodarki, Wskaźnik Klimatu Gospodarczego, wzrósł on do poziomu 87,6 pkt. (+3,6 pkt. względem kwietnia).
Skłonność do zakupów liczona na podstawie oceny aktualnej i przyszłej sytuacji materialnej własnego gospodarstwa domowego Polaków i ich nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku osiągnęła poziom 102,8 pkt. Zatem zaobserwowana wśród konsumentów w kwietniu przewaga optymistów nad pesymistami powiększyła się o 1,9 pkt. Wzrost ten ma swoje źródło w dalszej poprawie oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych w porównaniu do roku ubiegłego.
Ipsos zauważa, iż interpretując obecną wartość WOK, należy mieć na uwadze, że badanie zakończyło się akurat w momencie, gdy dopiero zaczynały napływać z mediów pierwsze informacje o powodzi. Jej wpływ na postawy konsumentów uwidoczni się najprawdopodobniej dopiero w wynikach pomiaru czerwcowego.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 16 maja 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
![Wskaźnik optymizmu XII 2013 [© ra2 studio - Fotolia.com] Wskaźnik optymizmu XII 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Wskaznik-Optymizmu-Konsumentow/Wskaznik-optymizmu-XII-2013-129827-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl