Najlepsi pracodawcy 2010
2010-05-28 13:33
Przeczytaj także: Region CEE: najlepsi pracodawcy 2009
Z czego pracownicy są zadowoleni, a co oceniają krytycznie? Wybrane wnioski z Badania Najlepsi Pracodawcy 2010
1. Najlepsi pracodawcy mają najlepszych szefów
Aż 72% pracowników Najlepszych Pracodawców postrzega swoich szefów jako skutecznych liderów (średnio w Polsce myśli tak zaledwie 43% pracowników). W opinii swoich podwładnych mają oni spójną wizję, wdrażają efektywne procesy i praktyki (odpowiednio 65% u Najlepszych w porównaniu do średniej - 35%), zapewniają jasny podział ról i odpowiedzialności oraz osiągają wyniki biznesowe (72%, 43%).
Pracownicy Najlepszych Pracodawców na bieżąco znają sytuację firmy, ponieważ zarząd otwarcie, systematycznie i szczerze o niej informuje (52% w porównaniu do 31% dla średniej krajowej). Są też przekonani, że kierownictwo firmy uważa pracowników za jej najważniejszy zasób (65%, 34%) i że bez względu na uwarunkowania będzie równoważyło interesy spółki z interesami pracowników (62% i 31%).
2. Nagroda, ale niekoniecznie finansowa
Średnio w Polsce pracownicy nisko oceniają sposób nagradzania za ich wkład w wyniki firmy (22%) oraz pozafinansowe uznanie za indywidualne osiągnięcia (30%). U Najlepszych Pracodawców zjawisko to jednak nie występuje, zaś ocena tych obszarów jest niemal dwukrotnie wyższa. Najlepsi Pracodawcy, doceniając zarówno pracowników, jak i kierowników za ich indywidualne osiągnięcia, znacznie rzadziej niż pozostali stosują nagrody pieniężne. Najlepsi oferują, np. nagrody mające wpływ na zwiększenie komfortu pracy lub równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym, np. poprzez przyznanie dodatkowych dni urlopu.
3. Polscy pracownicy zadowoleni z miejsca i stosunków w pracy, ale …
Prawie 2/3 pracowników w Polsce uważa swoje stanowisko pracy za dobrze dopasowane do wykonywanych zadań. 51% deklaruje zadowolenie z równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Nieco ponad połowa badanych bardzo dobrze ocenia relacje panujące wewnątrz firmy – zarówno z kolegami, jak i przełożonymi. Ponad połowa pracowników uważa, że oczekiwania względem nich są jasno komunikowane. Są jednak też obszary do zdecydowanej poprawy – w tej edycji Badania jedynie 31% pracowników miało poczucie, że zarząd odpowiednio godzi interesy pracowników z interesami firmy. Kwestia liderów jest szczególnie ważna, tym bardziej, że w zestawieniu z zeszłym rokiem spadł poziom zaufania do najwyższej kadry. Co warte jednak podkreślenia, wzrósł on w przypadku Najlepszych Pracodawców.
Informacje o badaniu
Badanie Najlepsi Pracodawcy (Best Employers Study) prowadzone jest w Polsce od 2006 roku. W piątej edycji udział wzięło 89 firm łącznie. 53% uczestników badania to duże firmy (powyżej 250 pracowników), zaś 47% to firmy małe i średnie. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 28 607 pracowników firm w nim uczestniczących, ponadto 574 kwestionariusze zostały wypełnione przez członków najwyższej kadry zarządzającej.
Przeczytaj także:
Najlepsi pracodawcy 2015
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl