Jak promować firmę na social media?
2010-06-07 13:43
Przeczytaj także: Firmy bez strategii w social media
Facebook pozwala tak kusić
Najczęściej spotykaną formą angażowania fanów, ale także przynoszącą największe korzyści (ogromny wzrost liczby fanów), jest rozdawanie produktów. Poniżej kilka przykładów udanych akcji tego typu.
-
Outback Steakhouse – kawiarnia rozdała pierwszym 500 000 osobom, które deklarowały się jako fani strony, kupon na przekąskę w swojej restauracji. Kupony rozeszły się w kilka dni, a strona ma obecnie ponad 700 tys. aktywnych fanów.
– Pizzeria Papa John’s – firma ta przy złożeniu zamówienia online za przynajmniej 10 dolarów oferuje średnią pizzę za darmo. W kilka dni pizzerni przybyło 400 tys. fanów. - Texas Pete – producent ostrego sosu rozdał na Facebooku 10 tys. butelek swojego produktu. Akcja wywołała tak duże zainteresowanie, że Texas Pete planuje już wprowadzenie kolejnej akcji – chce do każdej butelki dodać kupon, dzięki któremu przy zakupie jednego sosu drugi klient otrzyma gratis.
- Firma Second Porch – tym razem już nie o rozdawnictwo chodzi – zaoferowała na Facebooku aplikację, dzięki której można zarezerwować sobie dom na wakacje lub dodać swoją posiadłość do listy domów do wynajęcia. Jest ona łatwa w obsłudze, podaje linki do listy domów z lokalizacji, którą sobie wybraliśmy i opinie klientów, a także pozwala słać zaproszenia do znajomych z Facebooka, żeby z tej aplikacji skorzystali. Domów można szukać za pomocą Google maps – wpisujemy region, gdzie chcielibyśmy jechać na wakacje, i pokazują się nam dostępne posiadłości. Dodatkowo można ofertę filtrować, np. określając miejscowość czy liczbę potrzebnych sypialni.Także dodanie swojego domu do listy jest łatwe i nie zajmuje więcej niż 10 minut.
Doba otwartej komunikacji
W erze social media wymaga się od firm, aby były bardziej przejrzyste i ludzkie. Oczywiście tradycyjne formy reklamy i notki prasowe nadal są wykorzystywane, ale serwisy społecznościowe umożliwiają całkowicie nowe formy komunikacji, właściwie dotychczas firmom nieznane. Nie tyle chodzi w tej komunikacji o angażowanie wielkiej ilości uczestników, co o wykorzystywanie okazji do wypracowania bardziej rzeczywistych i bezpośrednich kontaktów z klientami. Dokładnie przemyślana obecność naszej firmy w social media może nam pomóc wypromować także biznes, który na pierwszy rzut oka wcale nie wydaje się specjalnie „społecznościowy”.
A co się może stać, gdy firma nie znajdzie w swej kulturze organizacyjnej miejsca na social media? Tylko tyle, że jej sytuacja może sie pogorszyć, ponieważ klienci powoli zbudują relacje z konkurencją obecną w społecznościach… Obecnie wygrywa komunikacja otwarta, dialog i przejrzystość, czyli jakość interakcji z klientem, a związek sukcesu firmy z wielkością reklamowego budżetu nie jest już tak oczywisty.
oprac. : Łukasz Dębski / Marketing w Praktyce