Sektor motoryzacyjny stawia na samochody ekologiczne
2010-06-16 00:10
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce odczuwa skutki spowolnienia
W odróżnieniu od innych krajów europejskich, Polska nie zdecydowała się na subsydiowanie ani zakupów samochodów nowych ani samochodów „ekologicznych”, uznając iż takie działania z jednej strony są kosztownym elementem polityki gospodarczej, na który nasz budżet nie może sobie pozwolić, z drugiej strony działania te nie zostały uznane za interesujące z punktu widzenia ostatecznych korzyści.
„Dyskutując na temat ekologii w motoryzacji większość osób ma na myśli nowoczesne technologie, które nie wykorzystują już tradycyjnej metody paliwa płynnego, ale napęd hybrydowy lub elektryczny. Niemniej należy się zastanowić, na ile takie rozwiązania są rzeczywiście ekologiczne w obecnych realiach gospodarczych Polski. Wiadomo, że niezależnie od rozwoju ekologicznych form produkcji energii (energia wiatrowa czy pozyskiwana z elektrowni wodnych) „czysta energia” stanowi niewielki ułamek energii produkowanej w Polsce. Cały czas dominującym paliwem energetycznym pozostaje węgiel kamienny oraz brunatny, posiadający ponad 90% udział w łącznej produkcji energii. Zatem sama bezpośrednia eksploatacja samochodu elektrycznego nie wydaje się dawać pożądanych rezultatów. Co więcej ponad 40% polskiego parku motoryzacyjnego jest starsza niż 14 lat, podczas gdy średni wiek samochodu w Niemczech wynosi ok. 6-7 lat. Ma to ogromne znaczenie porównując normy emisji spalin wprowadzane w Europie w 1992 (EURO1) oraz w 2008 roku (EURO5)”- mówi Tomasz Pałka, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte.
"Niestety w Polsce nie ma jeszcze programów zachęt inwestycyjnych dedykowanych specyficznie ekologicznym rozwiązaniom w samochodach. Inwestorzy realizujący tego typu projekty muszą więc wpisywać się w cele i założenia ogólnych instrumentów wsparcia. Wśród potencjalnych źródeł wymienić należy: fundusze europejskie, dotacje krajowe w ramach Systemu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej, ulgi w podatku dochodowym z tytułu inwestowania w nowe technologie, czy ulgi podatkowe w specjalnych stref ekonomicznych"- wyjaśnia Beata Tylman, z Zespołu dotacji i ulg inwestycyjnych Deloitte.
„W ramach funduszy europejskich planowane jest ogłoszenie konkursów na: projekty badawcze (działanie 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG), gdzie rozważana jest istotna zmiana, polegająca na przyznawaniu dotacji wyłącznie na badania z wyłączeniem dotychczas możliwej fazy inwestycyjnej), duże inwestycje, powyżej 160 mln PLN (4.5.1 PO IG) oraz najprawdopodobniej na projekty wprowadzające na rynek innowacyjne produkty i usługi (4.4 PO IG – planowany jest jeszcze jeden nabór w 2011 roku)”- dodaje Beata Tylman.
Analiza przeprowadzona przez Deloitte wskazuje, że światowa branża motoryzacyjna będzie bezpośrednim beneficjentem pomocy finansowej w kwocie około 105 mld USD, co stanowi zaledwie procent szacowanej kwoty 4.3 bln USD na którą składają się programy planowane lub realizowane przez rządy państw całego świata.
Przeczytaj także:
Rośnie popyt na samochody ekologiczne
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl