Czemu służy segmentacja rynku?
2010-06-17 13:44
Przeczytaj także: Skuteczna segmentacja rynku w e-commerce
W oparciu o przeprowadzoną segmentację konsumentów racjonalny przedsiębiorca wybiera strategię marketingową. Najprostszym przypadkiem jest koncentracja jednosegmentowa, gdzie inwestor, stosując marketing skoncentrowany, osiąga silną pozycję rynkową w ściśle sprecyzowanej branży czy nawet kategorii produktu. Zupełnie innym zachowaniem jest stosowanie specjalizacji selektywnej. Firma dywersyfikuje źródła swoich przychodów inwestując w kilku, często niezależnych segmentach, wykazujących duży stopień atrakcyjności z punktu widzenia inwestora.
Innym przypadkiem wykorzystania segmentacji rynku jest wybranie strategii marketingowej opartej o specjalizację produktową. Tutaj przedsiębiorca decyduje się na produkcję jednego produktu w wielu wariantach, tak, aby można było go sprzedać w kilku segmentach. Ostatnim możliwym wariantem jest specjalizacja rynkowa. Firma wyodrębnia pewną powiązaną ze sobą grupę klientów i zaspokaja ich potrzeby w szerokim spektrum.
Współcześnie, segmentacja rynku to nie tylko narzędzie pomocne w wyborze docelowego rynku. Poszerzając zakres badań o analizę otoczenia, przedsiębiorca jest w stanie racjonalnie gospodarować kapitałem oraz minimalizować ryzyko gospodarcze. Homogenizacja konsumentów ma kluczowe znaczenie dla określenia skali i profilu działalności.
W dobie globalizacji, liberalizacji przepisów oraz wzrostu liczby nabywców o odmiennych preferencjach, segmentacja rynku stała się nieocenionym narzędziem strategicznym w polityce przedsiębiorstw.

1 2
oprac. : Tomasz Matonóg / YPI Consulting