Przedstawiciel handlowy: wymagający zawód
2010-06-17 10:46
Przeczytaj także: Handlowcy wciąż rozchwytywani
Na zarobki przedstawiciela handlowego wpływa również to, czy firma jest polska czy zagraniczna. Jeśli zakład posiada kapitał zagraniczny handlowiec może zarobić 4267 zł brutto. Jeśli natomiast pracuje w firmie z kapitałem polskim, może liczyć na wynagrodzenie wysokości 3285 zł brutto.
Można również zauważyć, że w zawodzie przedstawiciela handlowego kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni. Mediana wynagrodzenia płci pięknej jest o 100 zł mniejsza niż zarobki panów i wynosi 3500 zł brutto. Mężczyzna na stanowisku handlowca zarabia przeciętnie 3600 zł brutto.
„Dobry handlowiec sprzeda piach na pustyni”
Niewątpliwie bycie handlowcem jest trudniejsze, niż się nam wszystkim wydaje. – Dziś możemy kupić wiele towarów, dlatego nie wystarcza, aby przedstawiciel sprzedawał tylko dany produkt, czy usługę. Dobry handlowiec sprzedaje przede wszystkim swój własny wizerunek oraz korzyści, jakie uzyska klient – mówi Katarzyna Wójcikowska z poradni psychodynamicznej Assum.
Osoba pracująca w tym zawodzie musi być uczciwa i kulturalna. Pewność siebie pozwoli jej na podejmowanie szybkich decyzji i będzie sprzyjać celnym działaniom. Handlowiec musi być także pewny, że oferuje produkt dobrej jakości. – Nie można też zapomnieć o dobrej prezencji – radzi Wójcikowska.
Jak pracować?
SzybkoPraca.pl podaje, iż w pracy handlowca najcięższe są pierwsze miesiące. – Watro wtedy kłaść nacisk na zdobywanie jak największej ilości klientów. Głównym celem jest tworzenie własnej „sieci” sprzedaży – opowiada Paweł Kowalski, przedstawiciel handlowy. Osoba, która będzie dobrze obsłużona i zadowolona ze sprzedanego towaru, wróci do firmy po raz drugi. W ten sposób można zdobyć stałych klientów. Handlowiec musi poznać potrzeby każdego klienta i zauważać, jakie towary są przez nich najczęściej zamawiane.
Drugim ważnym etapem w pracy na stanowisku przedstawiciela handlowego jest powracanie do zadowolonych i stałych odbiorców. Wtedy w mniejszym stopniu liczy się pozyskiwanie nowych klientów, a w większym utrzymanie i bieżąca obsługa osób wcześniej już korzystających z usług lub kupujących towary firmy.
Jedną z największych wad w pracy przedstawiciela jest duża ilość podróży służbowych. W ciągu dnia jest on w stanie przejechać dziesiątki kilometrów. Danego dnia musi być przygotowany do przeprowadzenia prezentacji w jednym miejscu i do dostarczenia odpowiedniego towaru w drugim. – Coraz częściej można także spotkać się z tym, że firmy zaczynają sprawdzać swoich pracowników – dodaje Kowalski. W samochodach instalowane są urządzenia monitorujące drogę. W większości przedsiębiorstw jednak praca nadal jest oparta na zaufaniu.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl