Czy wśród Polaków są dobroczyńcy?
2010-06-18 13:50
Przeczytaj także: Kobiety a działania charytatywne
W jakie formy pomocy Polacy angażują się najchętniej?
Zaangażowanie Polaków w działania charytatywne jest kwestią bezdyskusyjną. Większość z nas uważa, że pomaganie słabszym i pokrzywdzonym jest po prostu społecznym obowiązkiem. Przy pytaniu o najczęstsze formy pomocy, pojawia się jednak pewien rozdźwięk pomiędzy osobistym zaangażowaniem w działania charytatywne, a podejmowanymi aktywnościami. Pomimo, że w społecznym odczuciu dobroczynność jest wartościowa i potrzebna, znacznie chętniej angażujemy się w akcje pomocowe, gdy nie wymagają od nas osobistego zaangażowania. 84% badanych zadeklarowało, że w czasie ostatniego roku przynajmniej raz przekazało pieniądze na cele charytatywne, zaś 56% respondentów zdecydowało się na pomoc rzeczową w postaci ubrań, książek lub zabawek dla dzieci. Zgodnie z raportem ECCO charytatywność w Polsce kojarzona głównie ze wsparciem materialnym. Najmniej popularną formą polskiej dobroczynności jest wolontariat – tylko 37% osób zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zaangażowało swoją pracę, czas lub wiedzę, aby komuś pomóc. W grupie tej znajdują się przede wszystkim mieszkańcy małych miast, studenci oraz osoby w wyższym wykształceniem, dobrze oceniające swoją sytuację materialną.
fot. mat. prasowe
Jak często w ciągu ostatniego roku włączał(a) się Pan(i) do wspólnych działań bądź sam(a) podejmował
Tezę o biernym podejściu Polaków do dobroczynności potwierdzają także badania preferowanych form pomocy. Pierwsze pozycje na liście aktywności, które chcielibyśmy realizować w ramach działań charytatywnych zajmują bowiem aktywności ograniczające się do jednorazowego wsparcia materialnego. 41% respondentów najchętniej wrzuciłoby pieniądze do puszki wierząc, że zostaną przeznaczone na dobry cel, 36% zadeklarowało chęć przekazania 1% podatku na działalność organizacji pożytku publicznego, zaś 35% wzięcie udziału u audiotele lub wysłanie sms-a, z którego dochód zostanie przeznaczony na cele charytatywne. Na dalszych pozycjach wśród preferowanych form pomocy znajduje się także przekazywanie rzeczy lub pieniędzy bezpośrednio osobom potrzebującym (odpowiednio 21% i 15% badanych) oraz udział w aukcjach charytatywnych (8% respondentów). Swoje zaangażowanie w imprezy dobroczynne zdeklarowało 11% badanych, zaś pomoc w ich organizacji już tylko 4% respondentów. Brak zainteresowania aktywnościami dobroczynnymi wyraziło 6% badanych.
Druga strona medalu – kto i dlaczego nie pomaga?
Najczęstszą przyczyną braku zaangażowania w działania charytatywne jest postrzeganie samego siebie jako osoby potrzebującej pomocy, będącej w trudnej sytuacji życiowej.
Na wybór tej odpowiedzi wpływa także posiadanie dzieci. Wśród ankietowanych, którzy mają dzieci na utrzymaniu 52% jako przyczynę niepodejmowania działań charytatywnych podaje odpowiedź: „sam(a) jestem w trudnej sytuacji”. Wśród badanych nieposiadających dzieci na utrzymaniu odsetek ten jest niższy i wynosi 33%.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl