Centra handlowe: Indeks Obrotów PRCH
2010-06-22 11:07
Przeczytaj także: Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy
Indeks Obrotów PRCH pozwala po raz pierwszy w Polsce publicznie pokazać, jakie są średnie obroty z metra kwadratowego powierzchni wynajmu w centrach, a co najważniejsze - uchwycić ich trend mierzony miesiąc do miesiąca i rok do roku. Jest to bardzo istotne w branży handlowej, w której normą są wahania sezonowe.Indeks obrotów w centrach handlowych jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce i jednym z nielicznych w całej Europie.
Kryzys nie był tak dotkliwy
Z analizy średnich obrotów, generowanych przez centra handlowe w badanym okresie, wynika, że kryzys w roku 2009 nie był tak dotkliwy, jak mogło się wydawać.
W kryzysowym roku 2009 sprzedaż w centrach handlowych spadła o 3 proc. w stosunku do rekordowego roku 2008. W pierwszych trzech miesiącach 2010 roku sprzedaż zaczęła rosnąć, przekraczając w marcu br. poziom sprzed dwóch lat.
Ciekawostką ostatniego półrocza 2009 r. był październik - jedyny miesiąc z lepszym rezultatem w stosunku do roku poprzedniego. Co ważne, widać pozytywny trend w pierwszym kwartale roku 2010 co pozwala wyciągać wnioski, że największe problemy branża ma już za sobą.
Potwierdzają to także dane makroekonomiczne GUS ogólnopolskiej sprzedaży detalicznej czy rosnący w tym roku barometr nastrojów konsumenckich GfK.
Jak powstaje indeks obrotów PRCH?
Obecnie w indeksie uczestniczy 7 firm zarządzających i właścicieli centrów: Auchan Polska, Apsys Polska, CEFIC Polska, ECHO Investment, GE Real Estate Poland, Metro Group Asset Management, ING Real Estate Investment Management, Segece; dostarczających informacje o 75 centrach. Raportowana powierzchnia najmu (GLA) w marcu 2010 to ok. 747 260 m2 wobec 7 690 000 m2 całości rynku.
Indeks jest średnią obrotów netto (bez VAT) wygenerowanych z 1 metra powierzchni wynajmu. Pokazuje efektywność sprzedaży najemców i centrów w przełożeniu na skalę kraju.
Założeniem projektu jest zachowanie poufności danych o obrotach poszczególnych firm (centrów handlowych i ich najemców): PwC prowadzi projekt z zachowaniem anonimowości wprowadzania danych i raportowania.
O wyjątkowości indeksu świadczy fakt, iż jest doskonałym przykładem współpracy firm członkowskich stowarzyszonych w Polskiej Radzie Centrów Handlowych. Raportują do niego wspólnie potencjalni konkurenci (centra walczące o tych samych klientów), dzięki czemu mogą niejako porównać swoje wyniki w większej skali. Ze względu na wieloetapowy cykl raportowania i analizy danych comiesięczny raport obrotów jest przygotowywany z opóźnieniem ok. 1,5 miesiąca.
Nowe potężne narzędzie
PRCH chce by indeks był tym dla branży centrów handlowych, czym jest WIG dla polskiej giełdy. Zarząd Polskiej Rady Centrów Handlowych wychodzi z założenia, że im więcej informacji dostarczymy, tym łatwiej będzie handlowcom podejmować właściwe decyzje biznesowe.
Dla właścicieli centrów handlowych indeks stanowi doskonałe narzędzie porównawcze swoich centrów wobec średniej ogólnopolskiej oraz w poszczególnych regionach (uczestnicy mają dostęp do raportów z podziałem na te regiony i aglomeracje, gdzie zachowane są warunki metodologiczne agregowania danych).
Najemcy mają podobne jak wynajmujący korzyści porównawcze. Ci, którzy już są obecni w centrach handlowych mogą porównać trendy swojej sprzedaży do obrotów odpowiadającej im kategorii i wyciągać odpowiednie wnioski.
Wkrótce PRCH zaprezentuje najemcom indeks z podziałem na kategorie, takie jak: moda i akcesoria, usługi, restauracje, sklepy specjalistyczne, zdrowie i uroda itp.
Polska Rada Centrów Handlowych jest organizacją non-profit. Od 2003 roku zrzesza firmy i osoby pracujące w branży nieruchomości centrów handlowych: zarządców, deweloperów, najemców, prawników, architektów, agencje PR, marketingu, etc. Obecnie to ponad 130 firm.
![Sieci handlowe: o konsumentów walczą nie tylko Lidl i Biedronka [© ElasticComputeFarm z Pixabay] Sieci handlowe: o konsumentów walczą nie tylko Lidl i Biedronka](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sklepy-spozywcze/Sieci-handlowe-o-konsumentow-walcza-nie-tylko-Lidl-i-Biedronka-260476-150x100crop.jpg)
oprac. : Handel-Net.pl